Ислямският фундаментализъм е видим и невидим в 21 век. Тази тоталитарна идеология воюва с либералната демокрация, която и ние споделяме като граждани на Европа и като православни християни. Ако в началото на новото хилядолетие на Стария континент живеят само 5% мюсюлмани, още преди голямата бежанска вълна, на която сме свидетели днес, процентите вече са 15.

Тотална ли е инвазията на исляма? И той ли е врагът пред портите?

Според последните данни на статистиката 577 139 български граждани са се определили като мюсюлмани, а 588 318 имат турско самосъзнание. Те живеят в райони със смесено население, разпръснати в различни части на страната. Според Главното мюфтийство става дума за екзотичната цифра от над милион и половина наши сънародници, последователи на исляма.

„Те са в много голяма криза, някои от тях се справят с това, което се случва, като рязко се разграничават от тези камилари, които се взривяват, както ги наричат с брадите”, коментира културният антрополог Харалан Александров.

„В нашата религия сме създадени да служим на Аллах и да се държим мило и добре с хората, да не лъжем, да не крадем, да не убиваме, защото „Ислямска” държава това показва”, казва 20-годишният Мустафа Кисьов от с. Лъжница.

Според Осман Октай има дублиращи структури на джамийските настоятелства в страната и партийните структури на ДПС. „Това е една дългогодишна симбиоза, създадена неслучайно. ДПС е втора религия за мюсюлманите в България”, коментира той.

Миналата седмица у нас бе учредена трета партия в защита на религиозните и гражданските права и свободи на мюсюлманите. „Където и да се говори турски език, това място за нас, е част от нашата родина”, каза на учредяването Семир Яйлчън от партията на националистическото действие в Турция.

Това изказване не е метафора. Метафората е търсена в името на новата партия. ДОСТ в превод от турски означава приятел. 80 на сто от учредителите й са настоящи или бивши имами. Имам е и сподвижникът на Лютви Местан Хюсеин Хафъзов, който преди да стане депутат от ДПС, беше главен секретар на Главното мюфтийство.

„Тук имаме ясно, директна интервенция на официална Турция. Това е някакъв вид еманация на турската външна политика, най-гротеските щрихи на доктрината Давутоглу”, коментира арабистът Владимир Чуков.

„Както Доган беше употребен от българските служби, и Лютви Местан е подходящ за употреба, само че от Анкара. За първи път подкрепата за Доган е разделена заради конфликта между Анкара и Москва и това създава огромно напрежение сред избирателите турци в България”, смята Осман Октай.

Ако при учредяването на ДОСТ не присъстваха представители на трите управляващи партии в Турция, можем да оприличим изказването на Семир Яйлчън като пример за ислямска култура. По принцип за исляма границите, нациите и етносите не съществуват. Според исляма, където и да стъпи кракът на мюсюлманина, без значение от коя народност е, той е на родна земя.

Дианет е институция за вероизповеданията в Турция, създадена още през 1924 г. Бюджетът й е над 2 милиарда и половина долара, поддържа над 85 хиляди джамии, разполага със 150 хиляди служители. Всеки месец два милиона и половина се заделят за спонсориране на институциите и служителите на Дианета зад граница.

„С течение на времето тя реално се превръща в мощния инструмент на турската държава за реализирането на външната политика”, отбелязва Владимир Чуков.

„За България имат наистина смазващо присъствие. Всичките 22 районни мюфтии имат по един заместник, който е служител на Дианет, Висшия духовен институт, средните училища, има служители в Главно мюфтийство, които са служители на Дианет”, допълва той.

Снимка: btvnovinite.bg

Законът за вероизповеданията от 2003 година и междудържавната спогодба от 1998 г. легализират политиката на Дианета у нас. Достатъчна е покана от Главното мюфтийство за пребиваването на турски свещенослужители. И пак само Главното мюфтийство носи отговорност за тяхната дейност на наша територия.

„Само че през 1998 г. институцията Дианет в Турция се бори против радикалния ислям, а след идването на власт на Ердоган, 11-12 години вече, тази институция се превърна в пропагандатор на радикалния ислям и неосманизма, има голяма разлика”, категоричен е лидерът на ВМРО Красимир Каракачанов. „След това се появиха ислямските проповедници, които казват: Вие не сте нито българи, нито турци, вие сте ислямска нация. Точно по тази причина радикалният ислям пробива в някои от българо-мохамеданските села и в циганските гета”, подчертава той.

Българската държава води вече второ дело срещу група имами, действали включително и в ромски гета, обвинявайки ги за насаждане на верска омраза и пропагандиране на война. На практика това обвинение е за проповядване и подпомагане на радикалния ислям.

Според арабиста Владимир Чуков трябва да се прибягва до „мека превенция” - да изучаваме, да анализираме и елиминираме тези твърди салафитски ядра.

„Няма защо да си заравяме главата в пясъка, сякаш то не ни касае, когато се убедим, че то ни касае, тогава вече може да бъде много късно, може да появят много двойници на Ахмед Муса”, допълва той.

Ахмед Муса е от Пазарджик, един от обвиняемите по двете дела за радикален ислям. В джамията в града има много религиозни книги, част от които са обект на обвинението. Има и други, включително с печата на турската дирекция по вероизповедания Дианет. Дианетът и официална Турция не крият връзките си с Главното мюфтийство.

Дори наскоро главният мюфтия публично благодари за финансовата и логистичната помощ от южната ни съседка.

През 2009 г. обаче бе екстрадиран главният координатор на Дианета в София. Турският гражданин Адем Йеринде изпълняваше и длъжността заместник-ректор на Висшия ислямски институт, отговаряше за кадрите и бюджета на трите средни мюсюлмански училища. По неофициална информация повод за връщането му в Турция е оказана принуда върху момичетата в училището в Момчилград задължително да носят забрадки.

Вече 10 години д-р Сефер Хасанов преподава във Висшия ислямски институт.Тук се обучават около 80 студенти, но учебното заведение все още няма собствена сграда.

Изкушени ли са от политически или други влияния бъдещите духовни лица?

„Не смятам, че един истински мюсюлманин може да попадне под влиянието на политиката, ако някой се превърне в инструмент на политическо влияние, това е индикатор за слабостта на вярата”, посочва Хасанов.

Д-р Хасанов апелира религиозното образование да се извършва само у нас като гаранция за устойчивост срещу всички форми на радикализация.

С дипломи от Саудитска Арабия, Египет и Катар има десетки служители на мюсюлманското изповедание у нас. Още през 70-те Саудитска Арабия и други страни от Персийския залив финансираха уахабитски религиозни училища, измествайки по-умерените джамии, в които се преподава Корана, основани от турски и марокански имигранти.През 2003 г. българските власти затвориха няколко ислямски центъра под предлог, че принадлежат на ислямски групи, финансирани от саудитци във връзка с Мюсюлманско братство в Египет.

Снимка: btvnovinite.bg

Евангелистката църква единствена упорито работи сред мюсюлманите, така че да ги обърне към Исус Христос и да спаси душите им.

„Най-успешни са протестантските и евангелистки църкви, които буквално използват тази абсолютна безнадежност на човека от социалното дъно, като казват: Исус те обича, ти за него си човек. Същите методи се прилагат и от проповедниците на радикалния ислям, изобщо не е странно, че много често хора, които са били пастори, се преквалифицираха в имами”, казва Харалан Александров.

Години наред официална София се държи сякаш не я засяга откритото присъствие на представители на турската държава по време на религиозните обряди на българските мюсюлмани.

„Официални държавни областни управители организираха в джамиите на страната обрязване на мюсюлманчета под турски знамена с турски дарове и това беше груба демонстрация на друга държава в един ритуал на мюсюлманите”, коментира Осман Октай.

Освен съседка на Турция България е единствената държава в Европейския съюз, в която живее най-многобройната група мюсюлмани.

„На територията на България има опити за дестабилизация по турска и руска линия от Москва и Анкара. За пореден път българските мюсюлмани ще се превърнат в оръжие за дестабилизация”, допълва Октай.

В Пиринския край животът тече посвоему, а сред мюсюлманите вече се усеща напрежение - към кое от трите ДПС-та да се определят.

Изселнически фамилии в Турция са се заели със задачата да съберат внушително количество членска маса и избиратели за новата партия ДОСТ

„Направен е предварителен списък на всяко село в България с избиратели турци и мюсюлмани и квартали цигани и мюсюлмани всякакви”, разкрива Осман Октай.

Планът ще има продължение, когато се подготви почвата за нови избори - членове на фамилиите ще дойдат в България, за да агитират в полза на Местан по места.

Неочаквано открихме млади хора, които не са готови да дадат гласа си само заради религията.

„Няма нищо общо, че аз съм мюсюлманин и да гласувам за тях, аз съм мюсюлманин и мога да гласувам за когото си искам. Те каквото и да казват, ние преценяваме, гласът е наш”, убеден е 20-годишният Мустафа Кисьов.

Той е част от повече от един милиард мюсюлмани по света, вярващи в исляма. Те живеят в повече от тридесет държави на три континета и като малцинства в други държави.

В средата на 20 век в ислямския свят настъпиха промени. Роди се ислямският фундаментализъм като тоталитарна идеология, но невинаги действията на фундаменталистите са на религиозна основа. И в двата случая изследователите приемат, че ислямският фундаментализъм е латентната опасност от тероризъм.

„Политически ислям, изолационизъм - салафитски ислям, и след това е тефизъм - това са хората, които слагат коланите и се взривяват. За съжаление, ние сме на втория етап - има такива ядра, които са изолационизъм, хора, които с едната крачка могат да влязат в другата категория. Нека да не го допуснем”, призова Владимир Чуков.