Дали заради министерския призив „Замесете собствени козунаци” или подтикнати от друга причина, тази година повече българи ще сложат на празничната трапеза традиционни сладкиши собствено производство. Докато през 2007 година 17,2 на сто са отделяли време сами да приготвят козунаците за Великден, през 2012-а те ще са 19,4 на сто, показва представително изследване на НЦИОМ.
Намаляват обаче хората, които спазват традицията и боядисват яйца за празника, по-малко отиват до магазина, за да си купят козунаци. През април 2007 г. 95,3 на сто от анкетираните са заявили, че ще боядисват яйца, докато през април 2012 г. те са 89,3 на сто. Преди пет години 89,7 на сто са купували козунаци, а сега те са намалели до 81,8 процента.
Социолозите посочват като една от паричните за намалено пазаруване на сладкиши за Великден с икономическите трудности, които българите изпитват. Същата тези използва и земеделският министър Мирослав Найденов, който преди седмица отправи финансово мотивиран апел към домакините да използват собствените си възможности в приготвянето на козунаци, за да бъде по-вкусно и по-евтино. В услуга на домакините в министерството бяха изпратени и няколко рецепти за традиционния сладкиш.
„Домашни сладкарници” по Великден главно отварят жени на възраст между 50 и 59 години и заможните жителите на селата, показват още данните на проучването.
В последните години все повече българи се обръщат към религиозната същност на празника. НЦИОМ регистрира ръст от 7 процента на хората, които честват Възкресение Христово като голям религиозен празник - от 50 процента през април 2007 г. на 57 на сто сега. Според данните повече хора ще посетят и църковните служби - 52,5 процента, срещу 48,8 на сто през 2007 г.
С 9 на сто пък намаляват анкетираните, които отбелязват Великден, без религиозният мотив да е от първостепенна важност за тях - от 40 на 31 процента. Само 4 на сто по принцип не отдават особено значение на този празник.