Българите са все по-недоволни от водоснабдяването у нас. За последната година в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране са постъпили двойно повече жалби срещу ВиК дружествата. В 65 на сто от случаите регулаторът е отсъдил в полза на абонатите.
Потребителите на услугата в София са в пъти по-недоволни, отколкото тези в страната, а от данните е видно, че само в рамките на година броят им се е увеличил двойно – от 224 през 2009-а на 443 за миналата година.
Почти половината абонатите смятат, че им се надчисляват твърде високи суми. Следва недоволство от високите сметки на общите водомери и честите спирания на водата. Общите водомери обаче напоследък се очертават като най-големите проблеми.
На практика всяка четвърта жилищна кооперация в София е без общ водомер. От своя страна общият уред за отчитане трябва да се проверява технически от водоснабдителното дружество на всеки 5 години, което масово не се прави. Оттам често и идват разминаванията.
„Много по-голяма сума е взета като не е изпълнено това условие и тогава ние анулираме показанията, които са по общи водомери и остават само тези на индивидуалните до момента на поставяне на изправен измервателен уред", обяснява Весела Корова, "Разглеждане на жалби и решаване на спорове", ДКЕВР.
От „Софийска вода” обясняват, че за последните 2 години са инсталирали над 2000 общи водомера, а през настоящата няма да остане сграда без такъв измервателен уред. От дружеството са категорични, че нямат полза от ситуацията в момента.
„Консумацията, която се мери, е абсолютно на база индивидуални водомери. Но ако има някакви течове, загуби, които са вътре в самата сграда, това е нещо, което на практика се превръща в загуба за самия оператор", коментира Мирослав Митков, търговски директор на „Софийска вода”.
Един качествен водомер трябва да работи изрядно поне 15 години. Според водоснабдителните дружества старите уреди често измерват по-малко и ощетяват дружествата, а не потребителите. „Софийска вода”, например, отчита 60% течове по мрежата си.
От 4 месеца към Държавната комисия за енергийно и водно регулиране има създадена специална дирекция за разглеждане на жалби и решаване на спорове, заради увеличилите се случаи. Наскоро под техен натиск било пуснато водоподаването на улица без вода от 1985 година.