И 17-годишните да шофират, но само с придружител. Промяната в Закона за движение по пътищата беше одобрена от правителството.

Идеята да се свали минималната възраст за управление на моторно превозно средство от категория Б цели изграждане на навици за безопасно шофиране, посочват вносителите.

17-годишните шофьори ще трябва да имат свидетелство за управление на МПС, а изискването към придружителите е да имат навършени 25 години, и книжка от поне пет години.

Дамян Ников е на 18 години и ходи на шофьорски курсове от месец. Одобрява новата идея.

„Смятам, че най-отговорния избор е да карам първо с някой до мен. Безотговорни винаги ще има, а те ще стават и на 18, на 20, на 25 и т.н. Така че според мен годините не са фактор“, каза той.

Промяната предвижда до навършване на пълнолетие до младите шофьори задължително да седи придружител. Според браншовите организации предложението няма да подобри безопасността на движението.

„Никой не говори за остарялото и алогично знаково стопанство, за липсата на маркировка, за лошата инфраструктура, лошата организация на движение, за това как да се подобри обучението и изпитите. Изведнъж се хванахме за 17 годишните и придружителите. Положително ще се стигне до повече инциденти“, категоричен е Красимир Георгиев, председател на Асоциация за квалификация на автомобилистите в България.

Служебният министър на вътрешните работи допълни, че има и  други условия за 17-годишни зад волана.

„Освен това и за мощността на автомобилите, които имат възможност да управляват. Друго предложение и за управление на МПС от такива шофьори е и за тъмната част от денонощието, така че има много още какво да се направи“, каза Калин Стоянов.

Предвиждат се още зони в градовете с максимална скорост от 30 км/ч, по-високи глоби, максимална скорост по магистрала 130 км/ч вместо 140 км/ч.