Новата година ще е с нови местни данъци за автомобилите. За първи път налогът се определя и според екостандарта на автомобила.

Снимка: btvnovinite.bg

Всички автомобили, които имат стандарт, по-нисък от Евро 4, ще плащат по-висок данък. Всяка община сама определя точния размер на налозите.

Снимка: btvnovinite.bg

В столицата за 19-годишен автомобил без евростандарт вместо 121 лева ще се плащат 134 лв. За такъв от 2007 г., който обаче има Евро 4, ще има намаление на данъка с 8 лева. А най-сериозно увеличение е предвидено за старите мощни коли, регистрирани като лекотоварни. 

Снимка: btvnovinite.bg

Георги Илиев е сред тези, които ще трябва да платят повече за колата догодина. 20-годишният автомобил, който е и доста мощен – 272 конски сили, има стандарт Евро 1. Досега за него местният данък е бил 260 лева, а сега очаква да плати над 300. По-високият данък обаче не го мотивира да смени колата си с по-екологична.

 „Увеличението на данъка е изключително малко спрямо една нова кола – разходът е много по-малък, отколкото една нова кола”, пресмята Георги.

Местната власт в София очаква да събере малко повече пари от данъците на автомобилите догодина – около 100 милиона лева, но не заради поскъпването на някои налози, а заради прогнозите за увеличаване на автопарка в столицата. Не се очаква новият налог да има силен екологичен ефект веднага.

„Започва от догодина, следващата година още малко промяна и по този начин постепенно всички ще свикнем, че от една страна, е по-добре за нас, от друга страна, е по-добре за обществото да използваме максимално щадящи природата превозни средства”, посочи зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов.

За да се преориентира потребителското търсене към по-нови и еко автомобили, трябва да има повече стимули като в Румъния например, казват от потребителските асоциации.

„Има субсидии при предаване на стар автомобил на скрап, които са до около 1500 евро. Представете си, ако имахме такава политика, колко много автомобили в България към момента биха стрували под тази стойност и собствениците им на драго сърце биха ги предали за скрап”, коментира Богомил Николов от „Активни потребители”.

Друга ефективна мярка според асоциацията е въвеждането на субсидии за физически лица при покупката на електромобили.