Едва една трета от лотовете по АМ „Хемус“ могат да се строят законно, по останалите части на трасето се е работило в пълен разрез със закона, допуснати са множество нарушения, а в последната част от участъците няма въобще яснота откъде ще минава пътят. Това стана ясно от брифинг на министрите Виолета Комитова и Кирил Петков и строителния контрол.

Към момента са ясни две неща – плащани са изключително високи цени и завършването на аутобана до 2024 г. никога не е било сериозна цел на ангажираните с проекта.

Кой какво и къде е правил?

ДНСК са правили проверки на място и по документи по магистралата, направено е и подробно заснемане от въздуха. Проверките на договорите показват, че основната част от парите са отишли за наем на техника и доставка на материали… макар държавната „Автомагистрали“ ЕАД, която официално се води изпълнител, да е признала, че само може да прави по максимум 3 км трасе за година.

Шефът на строителния контрол арх. Влади Калинов посочи, че по Лот 4 има строителни работи по 16,5 км от общо 26, макар да няма всички нужни документи. Според договорите, там е действала фирма „Парсек“.

На Лот 5 са установени строително-монтажни работи по 8,3 км от общо 23 км с участието на „Грома Холд“, макар отчуждителните процедури да не са били приключили и да няма одобрени инвестиционни проекти и издадени разрешения за строеж.

На Лот 6 вече няма незаконно строителство, след като при проверка по-рано тази година министър Комитова откри т.нар „паркинг за строителна техника“ на фирма „Европейски пътища“ и я показа на медиите. „ДНСК състави констативен акт на фирмата за доставка на материали, тя каза, че не е строител. В момента, в който приключихме кореспонденцията с фирмата, това нещо без никой да обяснява кой, как и защо, беше премахнато. Същият модел ще се повтори навсякъде, където констатираме незаконна дейност“, коментира арх. Калинов.

Министър Комитова отбеляза, че е странно, че собствениците на неотчуждени терени не са реагирали по никакъв начин на строителството в имотите си. Не такова е положението с Държавното горско стопанство, което е подало сигнал за това, че 87 дка гора са били унищожени при незаконно изхвърляне на земни маси. Според нея причината е, че строителите знаят, че остават неизвестни и така могат да си спестят разходи за законно депониране.

Калинов посочи, че лотове 7, 8 и 9 имат сериозни проблеми – разминавания с ОВОС, близост до складове с взривни материали и, като цяло, никакви документи, които да фиксират трасе.

Кога ще има магистрала?

Министър Комитова подчерта, че цената на „Хемус“ е 17 млн. евро на километър, докато в Полша това е най-високото ценово ниво и има участъци, които са наполовина по-евтини. В същото време, за строеното тук в момента няма никаква гаранция.

„Този тип незаконно строителство е гаранция за некачествено строителство – насипът е готов, но никой не гарантира колко е издръжлив и когато се положи асфалт, след няколко години виждаме набраздяване. Дефектите, които се явяват по други магистрали по други пътища, се състоят в тази тайна – земната основа под асфалта не е подготвена по правилата, не се носи отговорност за нея“, обясни още тя.

И тя, и арх. Калинов, и зам.-министър Шишков бяха категорични, че всичко това означава, че Лот 4-6 на „Хемус“ са все още с незапочнало строителство. Комитова призна, че ѝ е трудно да отговори на въпроса как ще продължи проектът.

В същото време тя отговори на обвиненията, че блокира завършването на аутобана до обявения по времето на ГЕРБ срок от 2024 г.: „Намерих документи, в които пиша, че договорите, които касаят Лот 1-3 от Ябланица до Велико Търново, се завършват до 2024 г. Това не касае цялата магистрала, следващите участъци предстои да бъдат строени“.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement