Спрян ли е строежът на АМ „Хемус“? Според строителния бранш служебното правителство е спряло изграждането на аутобана, а според властите – няма как да се спре нещо, което не е започвало и след като за лотове 4, 5 и 6 няма издадено разрешение за строеж.
Репортерът на bTV Стоян Георгиев провери какво и къде се строи от магистралата, чието изграждане е една истинска сага, започнала през 1974 г.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
По време на кабинета „Борисов 3“ беше обявено, че има проект магистралата да стигне до Велико Търново. След което бяха върнати в бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството над половин милиард лева, отпуснати целево за изграждането ѝ. Това остави впечатление, че АМ „Хемус“ е спряна.
От София до Плевен
От София до пътен възел „Боаза“ е готова, а от там до Плевен е разделена на три лота и се строи и в този момент.
Шофьори разказаха пред bTV, че по този участък се строи интензивно. Работниците признаха, че са доволни – плаща се редовно и няма проблеми.
От Плевен до Велико Търново
Не такава е ситуацията в следващия етап от проекта за цялостно завършване на АМ „Хемус“. От Плевен към Велико Търново магистралата е разделена на още три лота - 4, 5 и 6. Работниците признават, че в този участък не се строи, а машините не са на терен. По думите им е възможно работата да е спряла заради липса на разрешителни за строеж.
Според Министерството на регионалното развитие строителство след Плевен, посока Велико Търново – няма и не е извършвано, защото за този участък няма разрешение за строеж.
Това се казва в писмено становище на ведомството, изпратено до bTV. Но всички работници, с които разговаря екипа ни на лота до Плевен твърдят, че към Велико Търново е имало строеж, но той е прекратен и техниката си е тръгнала.
Спрян ли е строежът на лотове 4, 5 и 6 или никога не е започвал?
Екипът ни тръгва по черен път от строящия се пътен възел Плевен в посока Велико Търново. След първия хълм излизаме на трасето на магистралата. Това е лот 4 от аутобана, за който няма разрешение за строеж.
Според властите няма строеж и никога не е имало строителни дейности. Но екипът ни се движи по изграденото донякъде трасе с автомобил. От техниката обаче няма и следа.
Осем километра след пътен възел „Плевен“ към Велико Търново екипът ни не срещна нито един човек или техника. Повече от очевидно е, че магистралата е изградена до някакъв етап.
Трасето позволява скорост от 60 км/ч. На място има инфраструктура за извеждане на водата, корита и други бетонни съоръжения, трамбовани насипи и участъци.
Екипът ни премина и през участъци, където само е премахнат хумусния слой, но трасето на магистралата е очертано. От видео с дрон, публикувано от потребител, който се казва „Автомагистрали“ през юни, се вижда работата по четвъртия лот.
Потърсихме и бившия шеф на „Автомагистрали“ Стоян Беличев, за да го попитаме как са извършвани строителните дейности по тази част от магистралата между Плевен и Търново. Той заяви, че на този етап няма възможност за интервю, но каза, че строително-монтажни дейности след Плевен няма и не е имало.
Преди известно време служебният ресорен министър Виолета Комитова заяви, че 13% от работата по АМ „Хемус“ е свършена, а са платени 70%.