Спрян ли е строежът на АМ „Хемус“? Според строителния бранш служебното правителство е спряло изграждането на аутобана, а според властите – няма как да се спре нещо, което не е започвало и след като за лотове 4, 5 и 6 няма издадено разрешение за строеж.

Репортерът на bTV Стоян Георгиев провери какво и къде се строи от магистралата, чието изграждане е една истинска сага, започнала през 1974 г.

Снимка: btvnovinite.bg

По време на кабинета „Борисов 3“ беше обявено, че има проект магистралата да стигне до Велико Търново. След което бяха върнати в бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството над половин милиард лева, отпуснати целево за изграждането ѝ. Това остави впечатление, че АМ „Хемус“ е спряна. 

От София до Плевен

От София до пътен възел „Боаза“ е готова, а от там до Плевен е разделена на три лота и се строи и в този момент. 

Снимка: btvnovinite.bg

Шофьори разказаха пред bTV, че по този участък се строи интензивно. Работниците признаха, че са доволни – плаща се редовно и няма проблеми.

От Плевен до Велико Търново

Не такава е ситуацията в следващия етап от проекта за цялостно завършване на АМ „Хемус“. От Плевен към Велико Търново магистралата е разделена на още три лота - 4, 5 и 6. Работниците признават, че в този участък не се строи, а машините не са на терен. По думите им е възможно работата да е спряла заради липса на разрешителни за строеж.

Снимка: btvnovinite.bg

Според Министерството на регионалното развитие строителство след Плевен, посока Велико Търново – няма и не е извършвано, защото за този участък няма разрешение за строеж.

Това се казва в писмено становище на ведомството, изпратено до bTV. Но всички работници, с които разговаря екипа ни на лота до Плевен твърдят, че към Велико Търново е имало строеж, но той е прекратен и техниката си е тръгнала.

Спрян ли е строежът на лотове 4, 5 и 6 или никога не е започвал?

Екипът ни тръгва по черен път от строящия се пътен възел Плевен в посока Велико Търново. След първия хълм излизаме на трасето на магистралата. Това е лот 4 от аутобана, за който няма разрешение за строеж.

Според властите няма строеж и никога не е имало строителни дейности. Но екипът ни се движи по изграденото донякъде трасе с автомобил. От техниката обаче няма и следа.

Осем километра след пътен възел „Плевен“ към Велико Търново екипът ни не срещна нито един човек или техника. Повече от очевидно е, че магистралата е изградена до някакъв етап.

Трасето позволява скорост от 60 км/ч. На място има инфраструктура за извеждане на водата, корита и други бетонни съоръжения, трамбовани насипи и участъци.

Снимка: btvnovinite.bg

 

Екипът ни премина и през участъци, където само е премахнат хумусния слой, но трасето на магистралата е очертано. От видео с дрон, публикувано от потребител, който се казва „Автомагистрали“ през юни, се вижда работата по четвъртия лот.

Снимка: btvnovinite.bg

Потърсихме и бившия шеф на „Автомагистрали“ Стоян Беличев, за да го попитаме как са извършвани строителните дейности по тази част от магистралата между Плевен и Търново. Той заяви, че на този етап няма възможност за интервю, но каза, че строително-монтажни дейности след Плевен няма и не е имало.  

Преди известно време служебният ресорен министър Виолета Комитова заяви, че 13% от работата по АМ „Хемус“ е свършена, а са платени 70%.