На прага на учебната година на дневен ред отново е проблемът с употребата на телефони в училищата. Въпреки тревожните данни, че учениците с тях се разсейват в час, пълна забрана на този етап не се планира.

По-малко от седмица до първия учебен ден шестокласничката София и майка ѝ се подготвят за завръщането в клас. Ученичката казва, че при тях телефоните не са разрешени.

„В нашето училище ни взимат телефоните сутринта, но на мен никога не ми трябва. Имало е да не ги дават, но после ходят при директорката“, разказва София Динкова.

„Предпочитам да им се взимат телефоните. Не са им нужни в училище“, смята майката на София Цвети Митрева.

В 22. СЕУ освен, че прибират телефоните в специална кутия, е забранено да се публикуват клипове от училището в социалните мрежи. Директорът твърди, че учениците приемат правилата.

„Малките са дисциплинирани, но големите са по-осъзнати. Голяма част от родителите на малките са тревожни и се безпокоят за безопасността на децата. Искат да имат постоянна връзка с тях, което според мен не е много добре - детето е самостоятелна личност в училище“, посочва Елена Кърпачева, директор на 22. СЕУ „Георги Стойков Раковски“.

По-големите ученици понякога са доста изобретателни в желанието си да не се разделят с телефона си.   

„Вкарват втори телефони, едните им стоят в чантите с намален звук, различни други уреди, с които да си играят и да комуникират.  Телефонът, когато е в тях, ги кара да го използват в различните социални мрежи, а това пречи на самото дете“, допълва Елена Кърпачева.

Според служебния министър на образованието трябва да се работи за по-добрата концентрация в час.

 

„Тревожни са данните, че голям процент от българските ученици са разсеяни и не внимават в час по математика и природни науки, защото ползват своите телефони. Това са над 50% според различни въпросници“, казва Галин Цоков.

Все повече държави предприемат мерки срещу мобилните устройва при учениците. Последно - в Гърция, където се забранява и снимане на клипове и публикуването им в социалните мрежи. У нас също има забрана за използването на телефони в клас, но често тя не се спазва.

Според Цоков пълна забрана няма да реши проблемите. Вместо това, трябва да се мисли за дигитализация на учебното съдържание и интеграция на технологиите, за да са от полза устройствата за учениците.

Как влияят смартфоните на учебния процес и учениците – вижте коментара на учителят по история Борис Русев.