Гледката с препълнените от пътници влакове през уикендите и по празниците очевидно ще се запази за доста дълго време. Причината - има над 50% забавяне в ремонта на пътническите вагони при трима от четиримата изпълнители, с които са сключени договори. Това съобщи в парламента транспортният министър Ивайло Московски.
По думите му БДЖ се е договорило с 4 фирми за възстановяването на изправността на общо 177 вагона. Трима от частниците обаче, единият от които румънски, забавят изпълнението на сделката с повече от 50%, обясни Московски и добави, че страната ни си търси правата по случая.
„Действията, които са предприети, не само към румънския завод, но и към останалите изпълнители, за неизпълнение на поръчката в договорения срок, са - за всеки ден просрочие се удържа неустойка в размер на 0,2% от стойността на неизпълнения ремонт. Готовите вагони след ремонт се приемат от екипи по качеството, като при всяко констатирано неизпълнение, отстраняването на дефектите се извършва за сметка на изпълнителя”, каза още ресорният министър.
Фирмите изтъкнали като причина за просрочването на ремонтите липса на оперативни средства, забавяне на заеми, недобро финансово състояние на заводите.
Московски посочи още, че за последните 30 години в БДЖ не е закупуван спален вагон. Към момента били ремонтирани 25 броя спални вагона, чакали се и вече поръчани нови.
„Новите спални вагони са поръчани за доставка съгласно технически изисквания за оперативна съвместимост и за скорост 160 км/час. През 2007 г. преди стартиране на процедурата са съгласувани технически параметри. БДЖ е избрала турска фирма за доставчик на вагоните, след като производителят е спечелил обществена поръчка през 2008 г.”, обясни министърът.
По думите му предстоят тестове на вагоните, след което е необходимо издаване на разрешение за въвеждане в експлоатация. „Нормативният срок за това е до 4 месеца. След това новите спални вагони ще бъдат пуснати в движение”, каза още Московски.