Поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на фигурата от висшия пилотаж е причината за авиокатастрофата на 13 септември в авиобаза „Граф Игнатиево“.

Това е изводът от проверката на комисия, назначена от Министерството на отбраната.  

„Изясняваме обстоятелствата около авиоинцидента. Министерството на отбраната не е съд и не раздава присъди“, обяви служебният министър на отбраната Атанас Запрянов. 

При тренировъчен полет в Трета авиационна база „Граф Игнатиево“ загинаха двама пилоти – подполковник Петко Димитров и капитан Венцислав Дункин. 

„Стремим се да изясним обстоятелствата и причините, за да не допускаме повече такива инциденти“, уточни министърът на отбраната.

Запрянов обяви, че след като стане ясна цялата информация, тогава ще се вземат решения за евентуални кадрови промени.

„Съвсем скоро ще оповестя своите решения, но те ще бъдат на базата на обща проверка на Военновъздушните сили, а не на слухове и хипотези на един или друг командир“, уточни той. 

Черната кутия на разбилия се самолет L-39 ZA "Албатрос" беше откарана за разчитане в страната производител - Чехия.

 

Според източници на bTV първоначалните данни сочат, че вероятната причина за катастрофата е нисък полет преди вертикалното набиране на височина.

Комисията на МО за разследване на авиоинцидента е работила по четири направления, обяви днес полк. Петко Василев, държавен експерт в отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти“ в служба „Военна полиция“.

„Първо – проучване на летателната подготовка на екипажа и организацията на полета, второ – медицинско изследване, трето – изследване на авиационната техника и четвърто – проучване на обстоятелствата, при които е възникнало авиационното произшествие“, уточни полк. Василев.

Той отбеляза, че комисията не е открила пропуски в организационната дейност и е отхвърлила версията за проблеми с авиационната техника. Подготовката на екипажа и резултатите от медицинските им изследвания също отговарят на всички изисквания.

Полк. Петко Василев добави, че не са регистрирани сигнали от екипажа за проблеми.

 

Експертът изчете подробно данните от черната кутия на самолета, където се описват всички скорости и височини, достигнати по време на изпълнението на задачата.

Комисията счита, че ситуацията се е развила от нормални до катастрофални нива. С въвеждането на самолета във вертикална фигура с тези параметри на самолета, ситуацията се е превърнала в сложна. След като екипажът не е предприел действия за аварийно напускане на самолета, ситуацията се е превърнала в катастрофална.

„Като съпътстващи причини са определени: нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване реда на изпълнение на полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина при вземане на решения за начина за извеждане на въздухоплавателното средство от фигура на вертикалната равнина, тъй като в горната точка самолетът е бил управляем и е можело да бъде изведен от фигурата по друг начин“, обяви още полк. Петко Василев.   

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK