България вече има медицинска помощ по въздуха. Линейката с пациент на борда извърши успешно първия си полет, за който bTV Новините първа съобщи. Институциите подготвяха хеликоптера и екипите точно 4 месеца и 3 дни след пристигането на машината. За проблеми с нея ви разказахме в наше разследване.

Как беше извършена така наречената ХЕМС мисия днес?

След подаден сигнал от Центъра за спешна медицинска помощ по въздуха за транспортиране на пациент от Шумен до София хеликоптерът с екипаж от двама пилоти е излетял в 08:02 ч. от София, и е пристигнал в Шумен в 9:42 ч., с междинно кацане в Горна Оряховица за презареждане.

В 10:05 ч. машината е излетяла от Шумен обратно за София, с пациента на борда, и е кацнала на вертолетната площадка „Света Екатерина“ около 11:20 ч.

Разстоянието от около 300 км по въздух е изминато за 75 минути.

На хеликоптерната площадка на болница „Св. Екатерина“ кацна медицинският хеликоптер - на борда на който беше транспортирана 49-годишна жена от Шумен. Минути отнемат за преместването ѝ от там до ВМА. Където след направени изследвания и консултации пациентът е настанен в реанимация в тежко състояние.

Четиричленният екипаж на борда на въздушната линейка - двама медици и двама пилоти - разказаха, че след месеци тренировки са били подготвени да реагират и на първия реален сигнал; не са се сблъскали с трудности и във всяка секунда на първо място е бил животът.

 

Хронология на събитията

Снимка: Министерство на здравеопазването

Рано тази сутрин - поради липса на подходящ терен за кацане на терен на болницата в Шумен, хеликоптерът се приземява в края на града – на старото шуменско летище.

Шуменското летище от години не се използва освен в случаите когато от там излизат любители летци, но от предоставя всички необходими условия за кацане и излитане на медицински хеликоптер.

На борда е качен и пациентът. 49-годишна жена в тежко състояние.

„Въпреки провежданото адекватно лечение симптоматиката се задълбочи, което наложи пациентката да бъде поставена в медикаментозна кома и изкуствена вентилация“, обясни д-р Димитър Костов, директор МБАЛ - Шумен.

Животът на пациента остава 75 минути в ръцете на медицинския екипаж на борда. Които от месеци се подготвят за първата си мисия.

Снимка: Министерство на здравеопазването

„Не се намираш на земята, доста по-специфично е. Много действия във въздуха не могат да се осъществят така, както когато си в контролирана среда – спешното отделение, реанимацията“, обясни д-р Вера Иванова, анестезиолог реаниматор.

„Най-важно е времето. Тези мисии винаги са свързани с времето и трябва да сме готови за всякакъв вид случаи и инциденти, за да може във възможно най-кратък срок ние да си свършим работата“, заяви медицинската сестра.

В пилотската кабина екипажът поставя на първо място сигурността на пътниците.

„Трябваше да вземем решение точно кога да се излети, за да не бъде рискуван животът на никого и за да бъде успешна изпълнена мисията“, обясни пилотът Валери Шопов.

„Искахме да стоим в сигурната страна, планът беше такъв – да отидем да заредим в Горна Оряховица и тогава с пълен хеликоптер ние да се върнем. При това положение ние бяхме готови за всякакви метеорологични условия. Ние не сме като лека кола да спрем на бензиностанцията, трябва да си имаме гориво“, заяви Юлиян Богоев, пилот.

Снимка: Министерство на здравеопазването

След 300 км полет въздушната линейка достига и целта си.

Малко след 11:20 медицинският хеликоптер каца на хеликоптерната площадна на болница „Света Екатерина“.

Екипът на болницата признава, че най-важното е времето за реакция.

„Цялата организация беше в порядъка на 15-20 минути от кацането на хеликоптера до транспорта във ВМА. И не сме срещали някакви особени трудности, защото ние ежедневно извършваме този вид операции с пациенти от реанимация, които са интубирани“, заяви проф. д-р Димитър Петков, изп. директор на УМБАЛ „Света Екатерина“.

Така първата спасителна мисия с изцяло български хеликоптер, екипаж и медици вече е факт.

След разследването на bTV: oтстранени ли са всички забележки по медицинския хеликоптер?

Първата ни въздушна линейка пристигна у нас със закъснение -  на 1 февруари. Месец след това се оказа, че чисто новият ни медицински хеликоптер има и констатирани забележки. В нашето разследване показахме документа, който показва констатираните 8 нередности.

Тогава и от дружеството, и от транспортното министерство, увериха, че всичко от документа е отстранено още в Италия, въпреки че документът е с дата 5 февруари - тоест 4 дни след пристигането му у нас.

И до днес обаче, нито транспортното, нито здравното министерство искат да ни предоставят този документ.

Признаха единствено, че софтуерът на черната кутия не е лицензиран. Което трябваше да се случи до края на март, после до април, след това до май и така до днес, но гарантират, че това не пречи на полетите на машината. По-рано днес от здравното министерство, увериха, че се очаква да се случи този месец.

Бави се вторият от общо 8 купени хеликоптера. Вторият ще дойде не както е по договор в средата на годината, а в края, заедно с третия. А за закъсненията фирмата производител плаща неустойки.

Иначе у нас вече има 8 вертолетни летища по изискванията на ХЕМС, а още 5 са в напреднала фаза по регистриране. 

Вижте във видеото какво каза за първата мисия на въздушна линейка у нас Димчо Добрев, изпълнителен директор на "България Хели Мед Сървиз".

По темата работиха Красимир Кънчев, Ванина Недкова и Антоан Златков