Магистрала "Хемус" ще се строи. Финансирането обаче няма да бъде от Европа, а с пари от държавния бюджет. Това съобщи в специално интервю за bTV министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.
Най-малко след две седмици ще бъде обявен новият търг за строителството на магистрала „Хемус”, в случай че двата консорциума, които бяха спечелили обществената поръчка, не обжалват отмяната на търга.
Финансирането на този проект ще бъде от държавния бюджет, най-вероятно с парите, които са спестени от свръхсъбираемост на данъците и с парите, които митниците са успели да спасят от контрабанда, съобщи министър Павлова за bTV.
Пари от Европа по транспортните програми няма да останат за строителството на магистралата. Доизграждането на магистралата от Ябланица ще струва общо 750 милиона лева без ДДС.
Пари от строителството на „Струма”, които да бъдат пренасочени за „Хемус” също няма да останат, така че единственият вариант е да бъдат определени и отделени финанси от държавния бюджет.
Липсата на европейски пари за строителството е конкретната причина да бъде прекратен търгът за изграждане на Хемус.
„Това ни дава правното основание да прекратим процедурата, възползваме се от това правно основание да прекратим тази процедура и по още една важна причина , а именно да се разграничим категорично от всякакви опити за внушение, че процедурата е незаконосъобразна, че процедурата по някакъв начин е компрометирана, заради това, че зад избраните фирми стоят определени лица, кръгове и т.н.”, заяви министър Павлова.
Следващите 60 километра от магистралата трябваше да бъдат изградени от два консорциума, които медийни публикации свързват с генералния директор на „Лукойл” Валентин Златев и с Делян Пеевски.
Днес и строителите, и Валентин Златев се срещнаха с министър-председателя, но в различно качество.
„Нямам никакво отношение към нито една от тези две фирми. Няма казус всъщност, държавен висш чиновник казва: „Ние нямаме пари и затова прекратяваме един конкурс. Логичните въпроси веднага са – като нямате пари, защо правите конкурс”, коментира Златев.
И двата консорциума, които спечелиха двата търга на „Хемус”, са от не само български компании, те са консорциуми с участие на западни компании”, заяви Светослав Глосов, председател на Камарата на строителите в България.
Италианската и турската компания, които обжалват отменения вече търг, обжалват не процедурата, а класирането, съобщиха от строителната камара.
В най-добрият случай строителството на магистрала „Хемус” ще продължи от 2017 до 2019 година. Това, което най-често бави процедурите и строителството са обжалванията на тези процедури по отчуждаването на имотите. Само за 15-километровата дъга на Околовръстното на София има над 300 заведени дела от бивши собственици на имоти.