Премиерът Бойко Борисов призна, че процедурата за строежа на новите участъци на магистрала „Хемус” е спряна, защото за нея витаят съмнения.
Новите 60 километра трябваше да се строят от два консорциума, като според публикации в медиите изпълнителите са свързвани с депутата от ДПС Делян Пеевски и шефа на "Лукойл" Валентин Златев.
Двата консорциума за двата участъка поискаха общо почти 800 милиона лева. Единият участък трябваше да е от Ябланица до Угърчин, а вторият - от Угърчин до разклона за Плевен и Ловеч.
„Официално или неофициално върху тази процедура имаше съмнения, че не е така както трябва”, посочи той пред журналисти в Прага.
„Тя е извършена абсолютно законосъобразно, но когато витае в общественото пространство съмнение върху сделка, която е около 800 млн. лв. държавни пари, никога не бих си позволил да остане в обществото какъвто и да е оттенък, че нещо неправилно сме извършили”, подчерта премиерът.
Именно затова той е разпоредил да бъде спряна и веднага да се проведе нов търг.
„Затова по документи днес нямаме пари, но от утре ще имаме. Говорил съм с финансовия министър за утре да ги подсигури, когато пуснем новият търг да бъде обезпечен”, изтъкна Борисов.
„Витае, че от едната страна, макар че повтарям, нито имат участие, нито има имената им в тези фирми, но витае, че зад едната стои Златев, а зад другата – Пеевски”, допълни той.
„Не забранявам на който и да е да участва, всички са добре дошли - да спазват правилата и да се проведе нов търг”, посочи министър-председателят.
"Чух, че някакви гадове са казали, че едва ли не външни посолства или партньори ни били казали да спра конкурса. Това са гадове, които лъжат, мамят, медии бухалки и негодници в двете посоки. Трябва да им кажа, че няма да им се дам изобщо - и на едните, и на другите", коментира Борисов.
По думите му "менторите", които се опитват да се намесят в държавата, са медийните босове.
"Медиите на Прокопиев, медиите на Пеевски, медиите на кой ли не. Всеки, който има бизнес в България, си е направил или телевизия, ако е по-богат, или има няколко вестника, или няколко електронни сайта, и с тях се опитва да мачка правителството по безобразен начин. В същото време аз да се гърча и да ме питат кой виждам в огледалото", коментира премиерът.
Причината за спрения проект е липсата на средства, обявиха по-рано от регионалното министерство. Европа намалила парите по оперативна програма "Транспорт и Транспортна инфраструктура".
„На практика няма никакви средства от оперативната програма за автомагистрала „Хемус”. Въпреки усилията, които се положиха през последните 2 години, финансиране на проекта, до момента не успяхме да осигурим”, заяви по-рано инж. Асен Антов, изпълнителен директор на НКСИП.
„Спечелилите фирми, от гледна точка на закона за обществените поръчки, са абсолютно изрядни и имат доказан опит в последните години”, допълни той.
Цената за изпълнение на проекта е двойна по-скъпа от предварителната оценка.
„От момента, в който беше провалена конституционната реформа в държавата почна атака за превземането й от мафията. Ключов елемент от тази атака беше обявяването на търга за автомагистрала „Хемус”. Това не е скрито за партньорите в ЕС и НАТО. В момента правителството се опитва да се измъкне и имитира противопоставяне на мафията”, коментира по-рано лидерът на ДСБ Радан Кънев.
Търгът за строителството на двете отсечки с обща дължина 60 километра и на цена от почти 1 милиард лева приключи в края на миналата година.
Победители са два консорциума от фирми, които си поделят изграждането на трасето в две отсечки от Ябланица до Угърин и от Уръчин до Плевен.
Втората трябваше да се строи от обединение "ПСТ Хемус 2", в което фигурира и "ПСТ груп". Наша справка в търговския регистър показва, че собственик е "Колвик Сървисис Лимитид", дружество, регистрирано в Кипър, чийто действителен собственик е неясен.
Антов беше категоричен, че ако е била открита някаква нередност от гледна точка на собствеността, тези фирми е щяло да бъдат отхвърлени. „След като те не се отхвърлени, значи не е открито”, отбеляза той.
Жителите от близките населени места останаха неприятно изненадани
Проектът се обжалва от италианска и турска компания пред антимонополната комисия. Решението се очаква до дни.