Министър-председателят Бойко Борисов разпореди на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ (НКСИП) незабавно да предприеме действия по прекратяване на процедурата за избор на изпълнители на строителството на автомагистрала „Хемус” – Лот 1 и Лот 2, съобщиха от правителствената пресслужба. В официалното съобщение няма повече подробности за мотивите на премиера.
От НКСИП казаха за bTV, че причината за тази мярка е липсата на пари, тъй като очакваното европейско финансиране не е дошло. От там отрекоха спирането на процедурата да е свързано със собствеността на фирмите, участващи в нея.
Причината за прекратяване на процедурата е невъзможност да бъде осигурено финансиране за изграждането на Лот 1 и на Лот 2 на автомагистрала „Хемус“ по линия на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020“, потвърдиха и от Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).
Процедурата за двата лота придоби голяма публичност, след като стана ясно, че за общо 60 км от аутобана „ПСТ Груп” ще получи 500 млн. лева, а „Джи Пи груп” – 300 млн. лева. В медийни публикации първата фирма беше свързана с депутата Делян Пеевски, а втората – с директора на „Лукойл България” Валентин Златев.
Единият участък – Лот 1, трябваше да е от Яблъница до Угърчин. А вторият – Лот 2 – от Угърчин до разклона за Плевен и Ловеч.
Появиха се информации, че отстранените при процедурата конкуренти на двете фирми са дали значително по-добри оферти за изграждане на трасетата Ябланица – Угърчин и Угърчин – Ловеч.
Държавата защити високата крайна цена на двата лота с изключително сложното строителство, което се предвижда, както и с това, че предходните разчети от 2013 г. са били само на база предпроектно проучване.
В днешното съобщение от МРРБ се посочва, че бюджетът на ОПТТИ по приоритетна ос 2: „Развитие на пътната инфраструктура по основната и разширената трансевропейска транспортна мрежа“ е в общ размер 673 млн. евро. Средствата са предвидени за изграждане на АМ „Струма“: Лот 3.1 от Благоевград до Крупник на стойност 83,5 млн. евро, на тунела при с. Железница – с индикативна стойност 120 млн. евро, на Лот 3.2 – участъкът Крупник – Кресна, за който предстои решението за избор на трасе и неговото остойностяване, на Лот 3.3 – от Кресна до Сандански – 128 млн. евро, както и за изпълнението на фаза 2 от Западната дъга на Софийския околовръстен път – 64 млн. евро.
Предварителните разчети сочат, че с реализирането на изброените проекти наличният ресурс по ос 2 ще бъде напълно изчерпан, се казва в текста.
Парите трябваше да дойдат от спестени разходи за строежа на АМ „Струма“ и околовръстния път на София, но анализите показват, че реално такива средства няма да останат и затова за „Хемус“ трябва да се търси ново финансиране.
Лидерът на ДСБ Радан Кънев коментира спрените поръчки така: „От момента, в който беше провалена конституционната реформа, в държавата започна атака за превземането ѝ от политическата мафията. Ключов елемент от тази атака беше обявяването на търга за автомагистрала „Хемус“. Това не е скрито за партньорите в ЕС и НАТО. В момента правителството се опитва да се измъкне и евентуално да имитира противопоставяне на мафията. Искам да подчертая, че без оставка на ресорния борд на Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ и без независимо разследване, тази мярка не е достатъчна.
Кънев допълни, че решението за спрените поръчки е взето след вчерашна среща на Бойко Борисов, но не стана ясно дали има предвид разговора му по телефона с Ангела Меркел или друга среща, проведена от премиера, за която засега няма информация.
Десните искат и временна парламентарна комисия, която да установи има ли чуждо влияние в новата партия на Лютви Местан и руска връзка на кръговете около депутата от ДПС Делян Пеевски и почетният лидер на партията Ахмед Доган.