Ако президентът смята, че европейската директива по начина, по който Европейският съвет и всичките 28 страни членки са я приели, въвежда корупционни практики, бих му предложила той да повдигне тази тема в Европа.

Това каза в предаването „Тази събота” бившият министър на регионалното развитие и благоустройството в две правителства на Бойко Борисов Лиляна Павлова във връзка с ветото на президента Румен Радев върху закона за концесиите, който беше приет в последните дни на Народното събрание.

Припомняме ви, че според държавния глава - този закон въвежда широки граници на субективизъм и възможност за корупционни практики.

Павлова обясни, че законът, който са предложили, транспонира европейската директива за обществени поръчки и концесии на над 80%. По думите й текстът е преведен едно към едно на български.

Директивата за това как трябва да се възлагат концесии, публично-частно партньорство, е нещо, което липсва в нашето законодателство, обясни Лиляна Павлова.

Тя каза, че уважава правото на президента на вето и, ако той счита, че има параграфи или членове от закона, които не са безспорни, би разбрала ветото му върху тях и от експертна гледна точка.

„Но целия закон при условията на липсващ парламент, това означава да го хвърлим в кошчето за боклук. България вече е в наказателна процедура именно заради липсата на синхронизиране на този закон в нашето законодателство, което ще доведе и до финансови санкции за страната”, добави бившият министър.

В коментар на предизборната програма на ГЕРБ, Лиляна Павлова каза, че тя е изключително реалистична и в нея няма обещания, които да не могат да изпълнят, включително двойно вдигане на заплатите на учителите. Поставят обаче изходно условие ръстът на икономиката да бъде като това през последните две години, запазване на ниските данъци, БВП да расте и това ще даде възможност да се увеличат доходите, заплатите, а това ще влияе и на пенсиите.

Във връзка със сигналите за некачествено саниране в Бургас и Смолян, бившият министър каза, че законът и договорите предвиждат гаранция от 5 години и всички проблеми трябва да бъдат отстранени за сметка на изпълнителите.

В Смолян строителството е започнато и недовършено и там строителят ще трябва да отстрани това за своя сметка.

Лиляна Павлова обясни, че при температури под 5 градуса не трябва да се санира и строително-монтажните дейности трябва да бъдат замразени.

Относно дупките в асфалта, които се появиха след топенето на снеговете, бившият министър заяви, че асфалтът не е вечен и трябва да се подменя на 7 години.

Там, където има нов асфалт, той не цъфва, дупки няма. Дупките, които се отвориха – са там, където има стар асфалт, който не е подменян повече от 20 години. Новите магистрали нямат дупки, категорична беше лиляна Павлова.

„При нас на 7 години пътищата се водят нови и оттам идва проблемът. Това са различните възможности на страната, на бюджета да поддържа тази пътна мрежа и затова инвестициите в пътища трябва да продължат.

Затова и предлагаме по-справедливия модел на заплащане, за да имаме възможност за повече пътища”.

С тол системата – този, който пътува повече този, който руши повече ще плаща по-високата такса, докато леките коли да продължат да плащат, но по-ниската такса, за сметка на тежкотоварните превозни средства, които рушат повече и съответно трябва да плащат повече.

През зимата запълването на дупки е нещо много временно. При минусови температури единственото, което може да се сложи е студена асфалтова смес, която да издържи до пролетта, когато да се сложи топъл асфалт”, коментира още Павлова и допълни, че това са пари на вятъра.

По думите й това с „кръпка върху кръпка трябва да спре” и е нужно цялостно преасфалтиране.