Години наред данните за чистотата на въздуха у нас са били занижавани, за да се избегнат санкции от Европейския съюз. За това алармират неправителствени организации.

Еколозите питат - защо например - станцията за мръсен въздух е преместена от една от най-натоварените точки в столицата – „Орлов мост“ - на място, което е далеч от трафика.

11 000 души у нас годишно умират заради мръсен въздух, показват данните от 2019 г. на Световната здравна организация.

Това се потвърждава и от данните на Европейската агенция за околна среда. На този фон според адвокат Димитър Площаков държавата умишлено укрива и манипулира данните, за това колко голям е проблемът.

Кръстовището на „Орлов мост“ e еталон за задръствания и мръсен въздух. Затова там има табло за следене на качеството му. Но от него се информират не какво дишат там, а на километри - в „Младост“.

Всеки ден хиляди коли преминават през „Орлов мост“. А до 2013 година станцията за измерване на въздуха е била тук. След това тя е преместена и вече 11 години е в двора на БАН.

Пример за измерване на качеството на въздуха не само в рисковите зони, но и в зелените паркове и градини - има още. В Пловдив измервателната станция за мръсен въздух е обградена от зелена ограда с туи.

„В Пловдив имаме такъв аналог със станция „Баня Старинная“, където от оживено, натоварено с трафик кръстовище е изместено в периферен квартал, който е известен като спален квартал на Пловдив и няма абсолютно никакъв трафик“, казва адвокатът Димитър Площаков.

Според мъжа, който съди държавата за мръсния въздух, от общо 30 измервателни станции у нас 24 мерят не където е най-мръсно. Причината - да се манипулират данните пред Европа.

„Целта е да се докладват изгодни за страната ни данни пред ЕК във връзка с образувани наказателни процедури“, обясни Площаков.

От еко организацията „За земята“ обявиха днес, ще са спечелили подобно дело за измервателните станции срещу еко министерството.

Снимка: bTV

„Законът казва, че тези станции трябва да бъдат на най-замърсените места в града. Ние попитахме министерството и изпълнителната агенция - правили ли са анализ къде е най-замърсено, но те практически не ни отговориха“, обясни екологът Ивайло Попов.

В позиция до медиите от МОСВ определиха твърденията като неверни и некоректни и контрираха:

„При определянето на площадките на пунктовете за мониторинг се отчитат конкретните условия на предоставените от съответната община терени, както и следните фактори, които могат да бъдат взети предвид: изисквания, свързани с териториалното планиране, наличие на електрозахранване и телефонни комуникации, сигурност, необходимост от съвместно разполагане на пунктовете за вземане на проби за различни замърсители.“

В отговор до bTV от екоминистерството заявиха, че станцията в Пловдив е преместена заради ремонт, тази на „Орлов мост“ заради метрото, което обаче е готово от 2018 година.

След подготвянето на материала от МОСВ направиха корекция и допълнение в позицията си.