Години наред данните за чистотата на въздуха у нас са били занижавани, за да се избегнат санкции от Европейския съюз. За това алармират неправителствени организации.
Еколозите питат - защо например - станцията за мръсен въздух е преместена от една от най-натоварените точки в столицата – „Орлов мост“ - на място, което е далеч от трафика.
11 000 души у нас годишно умират заради мръсен въздух, показват данните от 2019 г. на Световната здравна организация.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Това се потвърждава и от данните на Европейската агенция за околна среда. На този фон според адвокат Димитър Площаков държавата умишлено укрива и манипулира данните, за това колко голям е проблемът.
Кръстовището на „Орлов мост“ e еталон за задръствания и мръсен въздух. Затова там има табло за следене на качеството му. Но от него се информират не какво дишат там, а на километри - в „Младост“.
Всеки ден хиляди коли преминават през „Орлов мост“. А до 2013 година станцията за измерване на въздуха е била тук. След това тя е преместена и вече 11 години е в двора на БАН.
Пример за измерване на качеството на въздуха не само в рисковите зони, но и в зелените паркове и градини - има още. В Пловдив измервателната станция за мръсен въздух е обградена от зелена ограда с туи.
„В Пловдив имаме такъв аналог със станция „Баня Старинная“, където от оживено, натоварено с трафик кръстовище е изместено в периферен квартал, който е известен като спален квартал на Пловдив и няма абсолютно никакъв трафик“, казва адвокатът Димитър Площаков.
Според мъжа, който съди държавата за мръсния въздух, от общо 30 измервателни станции у нас 24 мерят не където е най-мръсно. Причината - да се манипулират данните пред Европа.
„Целта е да се докладват изгодни за страната ни данни пред ЕК във връзка с образувани наказателни процедури“, обясни Площаков.
От еко организацията „За земята“ обявиха днес, ще са спечелили подобно дело за измервателните станции срещу еко министерството.
„Законът казва, че тези станции трябва да бъдат на най-замърсените места в града. Ние попитахме министерството и изпълнителната агенция - правили ли са анализ къде е най-замърсено, но те практически не ни отговориха“, обясни екологът Ивайло Попов.
В позиция до медиите от МОСВ определиха твърденията като неверни и некоректни и контрираха:
„При определянето на площадките на пунктовете за мониторинг се отчитат конкретните условия на предоставените от съответната община терени, както и следните фактори, които могат да бъдат взети предвид: изисквания, свързани с териториалното планиране, наличие на електрозахранване и телефонни комуникации, сигурност, необходимост от съвместно разполагане на пунктовете за вземане на проби за различни замърсители.“
В отговор до bTV от екоминистерството заявиха, че станцията в Пловдив е преместена заради ремонт, тази на „Орлов мост“ заради метрото, което обаче е готово от 2018 година.
След подготвянето на материала от МОСВ направиха корекция и допълнение в позицията си.