Поуката от случая с „Кеймбридж аналитика“ е, проста – че „демокрацията такава, каквато я познаваме, е на път да си отиде. Това коментира в предаването „120 минути“ Красимир Стойчев – първият собственик на цифров мобилен оператор в България и човек, развивал много бизнес начинания, свързани с интернет.
Опасността идва от това, че „Фейсбук“ е успешна платформа, „която вършее вашите данни“, каза той. И добави, че ако през 2008 г. приходът за компанията от един потребител е била 2 долара, сега е 20, защото той става все по-ценен с данните си, „т.е. „Фейсбук“ за тези 10 години е намерил начин да жъне повече и повече данни за вас“.
Гениалното на „Кеймбридж аналитика“ и някои други фирми е, че успяват да извлекат психографска информация от данните във „Фейсбук“ – за отношението ви към света, вашата ценностна система, вашите вярвания и надежди, коментира гостът. „Тя позволява политическата реклама да се нагласи така във вашия фийд, че да ви влияе по най-силния възможен начин (...) Това директно влияе върху вашето мислене и реакции“.
От една страна ви се дава все повече такава информация, каквато искате да консумирате, накрая попадате в балон и не получавате никаква друга информация, но реагирате остро на всички извън този балон. По този начин ви изолират в конкретна група по психографски начин и вие вече сте много лесно манипулируем. Това може да се изразява както в политически послания, в търговски, но и във формиране на агресивни групи за натиск в обществото, посочи той.
При добър психографски инструментариум на базата на 300 харесвания във „Фейсбук“ може да се направи по-добър профил, „отколкото жена ви ви познава“ – алгоритмите са анализ са толкова рафинирани, изтъкна гостът.
Стойчев определи „Фейсбук“ като „инструментариум, който става все по-опасен, особено за младите“. Ако има компрометиращи данни за вас, които може да са всичко, дори лекомислени снимки, те могат да бъдат използвани против вас в един момент. Неслучайно САЩ обяви, че кандидатите за визи ще трябва да декларират профилите си в социалните платформи. „Ерго това означава, че те ще могат да извлекат тази информация“, каза той.
За да има демокрация, трябва да преминем към платен модел на всички тези социални платформи, смята гостът. „Нищо не е безплатно, вие сте продукта на тази платформа. Докато не се премине към платен модел – когато вие плащате, няма реклама и няма продажба на вашите данни, дотогава демокрацията е в много голяма опасност“.
„В България има огромно количество хора, които вярват в какви ли не идиотщини, които нямат нищо общо с действителността, т.е. те лесно възприемат фалшиви мемове“.
Стойчев прогнозира края на социалните платформи в този им вид, като посочи, че правилата на ЕС за регулация на частните данни (GDPR) в голяма степен ще ограничат продажбата на лична информация.
Вижте целия разговор във видеото: