След избухването на скандала с фалшивите картини в столична галерия колекционерът Николай Неделчев представи своята версия за случилото се пред bTV.
17 от картините вече не са в изложбата. Иззети са заради съмнения в автентичността им. Вече е доказано, че шест от тях са фалшиви. На тяхно място в галерията са поставени хартиени снимки, които показват за кои точно картини става дума.
Собственикът на спорните платна Николай Неделчев е разбрал за 17-те картини след телефонен разговор с негов познат реставратор.
„Един ден преди повече от година ми звънна и ми каза така и така има един мой познат, който има неща, които може да те заинтересуват. Имаше Гео Милев, Миро Качулев, Сирак Скитник, Харалампи Тачев... От тези 35 неща аз избрах 18 и си ги закупих”, разказва Николай.
Реставраторът Стефан Белишки казва, че случайно попада на картините. Видял ги е в антикварен магазин. Не предполагал, че са фалшиви.
„Случайно попаднах на тази папка и му се обадих да споделя, че би могло да има интерес, но не съм го съветвал да ги купува”, казва Белишки.
„Те не са в много прекрасно състояние, състарени са, да изглеждат стари, бяха 3500 лева”, разказва колекционерът Николай.
След проверка на софтуер за автентичността на платната обаче става ясно, че част от тях са фалшификати.
„Първо излезе работата с корицата на „Кама сутра”, после друга работа на Качулев и аз реших, че всички са фалшиви”, споделя Николай.
„Това, което ми направи впечатление е, че те са на хартия, която е от същото време, имат печати, а част от тях и сертификати. Аз може би наивно, но съм разчитала на тези сертификати, много от които са с участието на мои колеги”, разкрива изкуствоведът Ирина Йенова.
Според бившия директор на НХГ Ружа Маринска все повече се увеличават случаите на продажба на фалшификати.
„У нас се случва и на аукциони, и на изложения по някой друг фалшификат да се появява. Тука в случая е една много масирана акция, която шокира”, смята Маринска.
Тепърва ще се изясни дали и останалите 11 от премахнатите от галерията картини не са автентични. Все още не е ясно и кой ги е фалшифицирал. Изложбата ще остане в София до 28 юли.