Измина година, откакто багери и камиони влязоха в парк „Рила“. Причината – европроект за рехабилитация на туристически пътеки, а целта - борба с ерозията. Разрази се огромен скандал, последваха проверки и солени глоби. Сега дейностите по проекта продължават.
Този път в ябълка на раздора се превърна изграждането на пътека наподобяваща парк в градски условия от ръководството на Национален парк „Рила“ ни увериха обаче, че всичко природосъобразно, а материалът е естествен камък добит от района.
„Всичко е с камъни, които идват от 2 километра, както виждате коне ни ги карат, всичко е направено екологично, няма нещо, за което някой природозащитник да се хване“, категоричен е бригадирът Самир Шарифов.
Настилката отговаря на проекта. „Знаем, че навремето така е правен „Кайзеровия път" в Рила, на много места и в чужбина пътеките се обособяват по този начин“, коментира Красимир Андонов от управата на парка.
За ерозията укрепването е частично решение - и то с дървени скари, а не плочи, смятат еколози. „Тези плочи, особено на по-стръмните райони на нестабилна основа при първото снеготопене, при първите валежи, ще ерозират и те самите“, посочи Петко Цветков от Фондация „Биоразнообразие“.
Според него и колегите му по-големият проблем са хилядите туристи, качващи се със седалковия лифт, а пътеките сами по себе си не са достатъчни, за да регулират туристическия поток.
Проектът трябва да завърши до края на годината.