Годишната инфлация у нас продължава да пада, сочат официалните данни на националната статистика.
През март тази година индексът на потребителските цени спрямо март миналата година е 3%. Това е близо 5 пъти по-малко от най-високото ниво на годишна инфлация през последната година.
През март 2023-а спрямо март 2022-ра същият показател е бил 14 на сто.
След това трендът на годишната инфлация е непрекъснато надолу.
Месечната инфлация през март спрямо февруари е едва 0.2%, като повишение на цените се наблюдава в потребителските групи развлечения и култура, съобщения, транспорт, алкохолни напитки и тютюневи изделия, (2) ресторанти и хотели, стоки и услуги за дома, както и в здравеопазването.
Намаление на цените на месечна база се отчита при облеклото, обувките и режийните разходи.
Хранителните продукти и безалкохолните напитки са поевтинели с 0,1 на сто.
Някои хранителните стоки обаче са отчели ръст през март спрямо февруари - като зелето - с почти 18%, картофите, рибата, птичето и свинското месо.
Спад в цените се наблюдава при краставиците, доматите, захарта, бирата, яйцата, каймата и млякото.
Как усеща по джоба си българинът динамиката в цените на стоки и услуги?
Пенсионерът Николай Илиев идва на женския пазар в София два пъти седмично. Най-често си купува тиквичи, домати и картофи. На едно пазаруване оставя средно по 15 лв.
„Паднаха. В сравнение с по-миналата, с миналата седмица… Като гледам, цените са надолу“, казва той.
И други клиенти казват, че не са забелязали шоково поскъпване при храните.
Сред зеленчуците, при които се отчита спад в цената са краставиците. Според търговците обаче това се дължи не само на факта, че са сезонни.
Анализът на икономисти е, че инфлацията продължава да се забавя. И все пак - недостатъчно, за да покрием критерия, необходим за влизане еврозоната. За да стане това, средната годишна инфлация у нас за последните 12 месеца не трябва да надвишава тази в трите страни в еврозоната с най-ниска инфлация.
Прогнозата на търговците е, че около Великден цените на зеленчуците ще скочат.