В последните дни преди разпускането на парламента депутатите приеха на първо четене текст, който задължава всеки телевизионен доставчик да прилага списък с предлаганите телевизионни програми при сключване на договор с абонат. Промени в този списък да може да се правят само с писмено съгласие на клиента. Според Асоциацията това крие в себе си много противоречия.

"Ако вие решите да пуснете нов канал, а аз съм кабелен оператор, аз преди това трябва да получа съгласието от своите потребители това да се случи. До тогава това няма как да се случи", обяснява казуса Магдалена Георгиева от Асоциацията на кабелните оператори.

На практика това значи ако кабелен оператор има 300 000 абоната, той не може да пусне канала, преди да взел писмено съгласие от 300 000 души. Един от вносителите на предложените текстове обяснява, че това се прави с цел да се спре с отрязването на определени програми, които са били в списъка на оператора при сключването на договора.

"Извинявайте, в България няма ред. Това не може да продължава по този начин. Каквото си подписал това да излъчват. Къде е проблемът?! Специално ще запиша, че в посока допълнителни програми да могат да предлагат каквото си искат, а да не могат да изключват", заяви Мартин Димитров, председател на комисията по икономика и енергетика.

От асоциацията отговарят, че ако законът бъде приет бюрокрацията ще е огромна, а това ще затрудни разпространението на нови програми. Заложената възможност "компетентен орган" да разваля двустранни договори също е нож с две остриета. Друг проблем, който касае кабелните оператори е все още неизвестния брой абонати на някои кабелни мрежи.

"Само чрез ясно позициониране на членовете ни, големи, малки или средни, но далеч извадени от сивия сектор, можем да постигнем авторитета, за който претендираме", допълни Георгиева.

Докато дискусиите по темата продължават, не е ясно дали предлаганите промени биха потвърдили ангажимента на държавните органи да изкарат на светло реалния брой на кабелните абонати в България, което би помогнало за развитието на телевизионния бизнес в страната.