Ден след верижната катсатрофа в мъглата на магистрала „Струма“, при която пострадаха 4-ма души, от Пътната агенция отрекоха да е имало лед на пътя и заявиха, че всички светещи табели по магистралата са били с надпис - "Мъгла, намали!".

Оказва се обаче, че по пътя си преди инцидента, шофьорите не са видели такива табели, защото ги няма.

Снимка: btvnovinite.bg

С общо 10 информационни табла разполага интелигентната транспортна система, монтирана в участъка между Кресна и Сандански. Те са разположени в двете посоки – към София и към Кулата.

Катастрофата стана на 153-ия км в посока София, в другата отсечка, тази между Кулата и Сандански и до мястото на инцидента няма нито едно такова табло.

Снимка: btvnovinite.bg

Гъста мъгла в района имаше и тази сутрин. В тъмното светещите табла в участъка между Кресна и Сандански се забелязват в последния момент. По светло и при дебела бяла пелена е още по-трудно да се видят предупрежденията от така наречената интелигентна система. 

Снимка: btvnovinite.bg

Тръгваме отново по отсечката, но вече в ясно време. Някои табели предупреждават, че следва участък с намалена видимост. При ясно време част от предупредителните табели се превръщат в пожелателни.

На снимка от сутринта обаче виждаме пожелание за „лек път“ в мъглата. От Института за пътна безопасност преди две години са предложили вариант за намаляване на такива инциденти- светлоотразителна маркировка с формата на точки.

Снимка: btvnovinite.bg

„Когато шофьорите спрат да ги виждат, това означава, че те трябва плавно да намалят и да осигурят дистанция“, обяснява Емил Марков от Институт за пътна безопасност.

Снимка: btvnovinite.bg

За така нареченото котешко око ни разказва шофьор с опит по пътищата в Европа.

„Котешкото око, дето му казват, на самата осова линия и тя от светлините, от фаровете, се отразява - удобно е“, казва Юлиян Кръстев.

Като инструктор с 30-годишен стаж Валери Златков е наясно, че най-важното при шофиране в мъгла е плавното намаляване на скоростта и на предавката.

Снимка: btvnovinite.bg

„Ние ако не виждаме повече от 20 метра, ние не може да шофираме с повече от 20 км в час. Имаш чувството, че все едно си в един киносалон, имаш един бял екран пред тебе, все едно някой е сложил един бял чаршаф пред тебе и ти абсолютно не виждаш нищо. Най- добрият водач е този водач, стара поговорка, който остане жив на пътя“, казва Валери.

Предупредителни табели има само по АМ „Струма“ и то само в отсечката между Кресна и Сандански. В по-старата отсечка между Сандански и Кулата, където стана инцидентът в сряда, такива няма, защото не били предвидени в проекта. Но са предвидени при изграждането на „Тракия“.