Антимонополната комисия взе на прицел големите търговски вериги за хранителни продукти. Поводът - Съмнения, че веригите упражняват съгласуван натиск върху цените на малките доставчици и така ги принуждават да продават под себестойност или на загуба.

Комисията разследва недопустими съгласувани практики не в ущърб на клиентите на магазините, а на доставчиците, които масово са родни производители.

От антимoнoполната комисия проверяват „Кауфланд”, „Билла”, „Лидл”, „Метро”. Съмненията са че има обща договорка да се подбиват изкупните цени на останалите играчи на пазара.

Какъв е проблемът?

Така ако останалите производители на кашкавал, например, искат продукцията им въобще да стигне до витрините на големите супермаркети ще трябва да продават на цена, определена от големите. Например, ако кашкавалът с марка на съответната верига струва условно 10 лева за килограм - то тогава, всички останали ще трябва да слязат под този изкуствено определен праг.

Ако става въпрос за отношения между един производител и само една верига, то това може да се приеме за приемлив пазарлък. Ако обаче няколко вериги са се договорили да натискат производителите - то тогава става въпрос за незаконно поддържане на ниски цени.

Това може да коства работни места

И ако „ниски цени” за потребителите звучи като добра новина, то според КЗК съвсем не е така.

„В края на краищата какви са ползите за потребителя е малко сложно да се обясни. Но в тези производители работят хора, които им се плащат заплатите и, ако трябва да затворят своя бизнес, ще трябва да уволняват хора. Много хора ще останат без работа - има и такава гледна точка. Максималната санкция която може да им наложим е 10 процента от оборота през миналата година”, посочи говорителят на антимонополния орган Марио Гаврилов.

Веригите ще предоставят нужните документи на КЗК, но ще коментират едва когато се докажат нарушения.