До 10 стотинки на километър може да достигне тол таксата по новите магистрали. Това съобщи в сряда регионалният министър Лиляна Павлова, като уточни, че цената е условна и ще важи само за построените в бъдеще отсечки.

В съседна Гърция например плащаме между 8 и 12 стотинки на изминат километър. Най-скъпо е във Франция, където цената стига до 20 стотинки на километър. В Германия път тол такси има само за тежкотоварните камиони.

Министърът уточни, че при строителство на тунел или на магистрала в определен участък, възложени на инвеститор, който да ги изгради, тол таксата ще се плаща за съответното разстояние на определена стойност.

Снимка: bTV

В този случай в цената на таксата ще влиза сумата, която инвеститорът е вложил на принципа на публично-частното партньорство - цената за строителство, за управление и други, и тогава таксата за автомобили може да достигне и до десет стотинки за километър.

Когато се въведе тол таксата за цялата национална пътна мрежа - за магистрали и първокласни пътища, тогава цената ще е много по-ниска и от десет стотинки за автомобилите. Това е така, защото принципът е тежкотоварните автомобили, които най-много увреждат пътната настилка, да плащат повече за преминаване по тези пътища, а леките коли могат да запазят така наречената електронна винетка и да продължат да плащат по-ниската цена само на принципа за времеви период, обясни Павлова.

По думите ѝ реално от 2018 година може да се прилага тол системата по националните пътища, започвайки от тежкотоварните автомобили. След 2020 г. можем да се говори и за леките коли.

„Да, тежкотоварните ще плащат много повече, защото те ползват най-много и най-много рушат мрежата. А в този случай можем да запазим за автомобилите винетката, тя да е електронна и тогава тя няма да е 10, даже под 1 стотинка ще е, защото ще бъде на съвсем друг принцип калкулирана”, заяви Павлова.

Министърът припомни, че до края на 2015 година Световната банка трябва да разработи финансов анализ, бизнесмодел и анализ на трафика. След това правителството ще вземе решение кой от предложените модели ще приеме. Сред тях са частично въвеждане на тол системата само за тежкотоварния трафик, а леките коли да останат на винетки, да се даде възможност за пътищата, които предстои да се строят чрез публично-частно партньорство, да се въведе друг вид тол такса за изградените участъци.

Ако през 2017 година се вземе решение и се намери инвеститор, който да изгради одобрената система, тогава тя ще може да започне да се внедрява.

Павлова обясни, че идеята е в първите години за леките коли да се запазят винетките, но те да станат електронни, а тежкотоварните коли с тегло над 3,5 тона да плащат за преминаване на съответните километри по националната пътна мрежа. Трябва да бъде подготвено и предложение за това как да се премине към цялостното въвеждане на gps базирана тол система.