Агенция „Пътна инфраструктура” замрязява ключови инфраструктурни ремонти. Заради липса на средства АПИ се отказва от рехабилитацията на старите участъци от магистрала „Тракия”. В същото време вече е ясно, че трасето от магистралата за Гърция преди границата няма да стане готово в определените срокове и вероятно пускането ще се отложи за догодина.

Първите няколко километра на магистрала „Тракия”, които не е ремонтирани от години, както и още 45 километра край Пазарджик и Пловдив трябваше вече да се ремонтират. Сумата от близо 100 млн. лв. обаче се вижда непосилна на Пътната агенция и рехабилитацията се отлага за догодина.

Много по-притеснително обаче е положението на финалния участък от магистрала „Струма” - по уверение на досегашното правителство последните километри преди границата трябваше да се пуснат на 14 август, за да се облекчи летният трафик към Гърция. Оказва се, че това не само няма да се случи, но и целият участък ще се забави във времето, защото строителите изостават със сроковете.

Магистрала „Струма” между Дупница и Благоевград - 37 километровото трасе напредва с бързи темпове. Строят се 43 надлеза, естакади и мостове. Теренът се оказал труден, защото земята поддава и се налага по-дълбоко копаене. Там пък строителите се натъкнали на 17 археологически обекта.

Всичко обаче тече в срок. „Лот 2 трябва да завърши до края на 2015 г., тук в този участък в горния му край има тунел, който е 350 метра дължина, който тепърва започваме да го работим, така че в края на годината би трябвало да сме готови", обясни техническият ръководител на обекта Асен Аризанов.

На фона на отличниците от Лот 2, гръцките строители на Лот 4 изостават драстично. 16-километровия участък преди границата се строи от две години и трябваше да бъде открит на 15 октомври.

Месеци наред трафикът се отклонява през няколко населени места и хората с нетърпение чакат строителният терор да приключи. „Аз живея точно надолу на 5 метра ми е, дето се казва, спалнята, тва е ужас направо и кога ще стане тая магистрала не ми е ясно. Не мисля, че ще е в срок, щото не се работи, аз често пътувам в тоя маршрут към Гърция нататъка и просто не се работи", коментира местен жител.

Вместо съкращаване на сроковете обаче проектът се удължава. Проверка на място във вторник е показала, че по трасето почти не се работи, машините не достигат, работниците са малко. Забавянето може да доведе до прекратяване на договора с гръцката фирма-строител, но пусковият срок 15 октомври няма как да се спази.

„Ще преценим с какво закъснение - може би едномесечно, може би двумесечно, зависи от мобилизацията на компанията. Ако е най-лошият вариант, говоря при прекратяване на договора очакваме преди следващия летен сезон магистралата да бъде пусната", увери директорът на АПИ Лазар Лазаров.

Остава и вариантът гръцките строители да довършат работата си, ако в рамките на тази седмица докажат, че имат капацитета и започнат да строят интензивно. В този вариант забавянето ще бъде най-малко, но фирмата със сигурност ще отнесе солени глоби.

Цялостата визия за пътните ремонти в следващите месеци се променя - ще се набляга на бързо приключване на вече започнати ремонти, а не на започването на много накуп. Усилията в следващите седмици се насочват към трасетата Нови Искър - Своге и неремонтираните отсечки от Хаинбоаз, така че да бъдат напълно готови до зимата.