Оценките за летния туризъм в България са по-скоро добри, макар очакванията да са по-високи, а конкуренцията на чужди дестинации да прави българите по-взискателни. Това показва изследване на „Галъп интернешънъл“, проведено сред 1000 българи по телефона, като равносметка на летния туристически сезон, съвместно с Националния борд по туризъм.
Почивалите в България, по петобална скала от 1 до 5, дават оценки по-близки до 4 по всички показатели като цени, качество и противоепидемични мерки.
Онези, които са били в чужбина, дават и малко по-високи оценки за прекарването си там. Осезаемо по-високи са оценките на теми като цени и качество на плажа и плажните услуги, както и при противоепидемичните мерки. Последното е очаквано на фона на по-строгите мерки в съседни страни.
Въпреки разликата в оценките, няма промяна в мненията за потенциала на българския летен туризъм, пречупен през личния опит. Отново около 70% смятат, че този потенциал е добър или много добър.
Въпреки очевидните трудности, почивалите у нас българи са повече, отколкото показваха прогнозите в началото на сезона.
Например, през май 11,6% са планирали почивка на море у нас, а 22,2% (над 1.2 млн. души) са реализирали подобни почивка. 4,3% са планирали планина у нас, но 8,4% са я реализирали на практика. Обратно, 5,1% през май планираха море в чужбина, но само 2,7% (над 150 хиляди души) са го реализирали. Това е намаление от повече от половин милион в сравнение с една нормална година. Последното явно се дължи на ограниченията във връзка с коронавируса, отбелязват авторите на изследването.
Като цяло, 29,7% от хората у нас твърдят, че това лято са ползвали някаква туристическа услуга – при 19,6%, които са планирали да ползват такава към началото на сезона.
Онези, които са почивали в България, в огромната си част споделят, че страната е била първи избор – 69,2%. 26,3% признават, че са искали всъщност да почиват в чужбина, но заради обстоятелствата около COVID-19 се е наложило друго.
Онези, които пък въобще не са почивали това лято, в близо половината от случаите посочват като причина, че принципно не почиват по това време, а сходен процент изтъкват финансови причини. Малко над една трета от запитаните директно назовават опасения, свързани с коронавируса.
Според изследването добрите резултати за почиващите в страната са били повлияни от туристическата реклама на страната, която Министерството на туризма успя да реализира в съкратени срокове в хода на изненадалата ни пандемия.
Половината от запитаните са виждали туристическа реклама на България в последните няколко месеца, а другата половина не са. Подобни дялове са всъщност добър атестат за достигната аудитория.
77,7% от запитаните приемат, че рекламата трябва дори да се увеличава. Само 19,1% не смятат, че повече реклама е ефективен механизъм за стимулиране на вътрешния туризъм.
От "Галъп интернешънъл" посочват, че ни очаква труден за туризма зимен сезон и вероятно още един нелек летен. Засилена вътрешна реклама и подкрепа за бранша ще е от решаващо значение за минимизиране на щетите.