700 жалби за провалени туристически пътувания са постъпили в Комисията за защита на потребителите от обявяването на извънредното положение, през месец март. В същото време от туристическия бранш настояват за държавна помощ от 150 милиона лева, защото са заплашени от масови фалити.
От туристическия бранш предлагат облекчаване на режима на пътуванията в условията на пандемия. Вместо задължителна карантина, която ни блокира за 10 или 14 дни, те настояват да важи резултатът от PCR тест.
В писмо, изпратено от Асоциацията на туристическите оператори и агенции до ключови министерства, се посочва, че карантинните мерки имат разрушителен ефект върnу трансграничните пътувания и унищожават шансовете за възстановяване на туристическия сектор.
Според Димитър Попов от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти, туристическият бранш е в почти пълен колапс, именно защото много туристи имат карантина след прибирането си от България, но има и проблем при изходящия туризъм за българите, които пътуват в конкретни дестинации.
"Инициативата е на немските туроператори, които издигнаха лозунга "По-добре тест, отколкото домашен арест". Това до известна степен ще позволи и ще облeкчи пътуванията особено за близките пазари", коментира Димитър Попов в рубриката "Чети етикета".
Според Бойко Христов от Външното ни министерство, това, което ще започнат да правят европейските държави е да има еднаква нотификация за оценка на риска по отношение на пандемията.
"Ще се възприеме райониране на риска от коронавирус, което означава, че ако се правят някакви рестрикции, те ще бъдат само върху конкретни райони, а не върху цялата страна. Би могло отрицателният тест да замени карантината", посочи Бойко Христов.
"Нашите очаквания бяха, че още на 15 юни, когато ЕК заседаваше по този въпрос, ще има единни критерии. И тези критерии трябва наистина да са съизмерими с опасността от зараза. Основните ни притеснения са, че мерките са твърде строги и не отговарят на заразата", посочи в отговор представителят на туроператорите и туристическите агенции – Димитър Попов.
Заради пандемията: Пенсионери от Бургас се отказват от мечтаната ваканция и се сбогуват с платените авансово пари
Тодор Стоянов и съпругата му сега трябваше да се връщат от почивка в известния турски курорт Бодрум. Заради пандемията и това, че са в рисковата група, решават да се откажат от пътуването.
"Аз и сега искам да отида, но не мога да си позволя 22 часа в автобус, в който има над 85 човека. Това са 100 човека в един контейнер, просто няма глътка чист въздух, особено за рисковата група", обяснява Тодор Стоянов.
Обръщат се към туристическата агенция, но от там обясняват, че не могат да се откажат.
„Взехме да четем със съпругата ми всички тези ситни шрифтове и се оказа, че имат точно определен срок, в който може да се откажеш. Три дни преди да изтече срокът ние изпратихме писмено молба да се каже, искане да бъде канселирана, закрита нашата оферта, като се надявахме дори да ни върнат тези по една пенсия , които бяхме дали", обяснява Тодор Стоянов.
Според туристическата агенция пари при отказ може да се върнат само в 7-дневен срок от плащането.
"Това са субективни причини, някой че го е страх. При положение, че пътуването е потвърдено, всички други пътници са си доплатили, програмата се реализира, някой се отказва защото го е страх и ние да сме длъжни да му върнем парите", посочват от туристическата агенция.
Тодор и съпругата му има застраховка "Отмяна на пътуване", но застрахователят също отказва да възстанови парите.
Застрахователите отказаха коментар, всичко било описано в договора. Тодор няма да води съдебни дела, дори е съпричастен с кризата в туристическия бранш. И сега мечтае за ново пътуване, но вече със заплащане на място.
Какви са правата на потребителите?
Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите обясни, че това са често срещани случаи и това зависи от дестинацията, в която иска да пътува. „Ако там има обективно препятстване на пътуването, тогава той може да се откаже и да си иска парите обратно“, посочи той.
Когато туроператорът отмени пътуването и то не се осъществява, тогава законът казва, че той трябва да възстанови парите на потребителя, уточни още Игнат Арсенов.
По думите му заради пандемията са приети някой правила – на първо място туроператорът може да предложи ваучер при отменено пътуване, но пътуващият не е задължен да го приеме. Ако той откаже ваучера, тогава туроператорът и потребителят могат да се споразумеят за заместващ пакет.
Потребителят обаче не е задължен да приеме и това, обясни още Игнат Арсенов. „Ако пътуването е отменено до края на 2020 г., тогава потребителят може да откаже и двете оферти и да си получи парите обратно. Това ще бъде отложено не за 14 дни, а до 1 година“, посочи Арсенов.
"Чети етикета с Биляна Гавазова" е потребителската рубрика на "Тази сутрин" по bTV, която представя в дълбочина актуални теми за качеството на стоки и услуги, условията на пазара на труда, социални и образователни проблеми. Рубриката се ползва с висока степен на доверие и за кратко време се превърна в запазеното място в българския ефир за защита правата на потребителите.