Самият факт, че решението за концесията на Летище София се взема на извънредно заседание, закрито заседание в последния момент на МС, че не се дава никаква информация на депутатите, включително и на коалиционните партньори на ГЕРБ, показва, че нещо се крие. Това каза в предаването „Тази сутрин” на bTV депутатът от „БСП за България” Елена Йончева.

Тя припомни, че през март миналата година служебното правителство е спряло концесията, като аргументите за това са, че даването на концесия на Летище София може да представлява заплаха за националната сигурност на страната и не отговаря на интересите на България.

Имаше много европейски туроператори, които искаха да участват в концесионирането, но накрая останаха две фирми – турски, припомни Елена Йончева.

„Ние не казваме, че е лошо турска фирма или която и да е да вземе летището на концесия, но когато едно летище бъде взето на концесия, нормално е, когато това летище има интереси да унищожи своята конкуренция, да намали приходите на своята конкуренция, да бъдем загрижени”, допълни депутатът.

Йончева заяви, че една от двете турски фирми, които са щели да спечелят, ако служебното правителство не беше прекратило концесията, е фирмата, която строи най-голямото летище в света, което след два месеца започва да работи в европейската част на Истанбул. Разстоянието от това летище до Бургас, както от София до Бургас е почти еднакво, обясни Йончева.

Световната практика е да подчиняваш своя конкурент, да създаваш такива условия, че да нямаш конкуренция в региона, добави тя.

„Защо трябва да се дава Летище София на концесия? То е печелившо летище. За миналата година е имало печалба над 11,5 млн. лв. Приходите са над 148 млн. лв. Всяка година се увеличава потокът на пътници, увеличава се и печалбата. Летище София е най-вече с изградена инфраструктура”, каза още Елена Йончева.

Тя допълни, че БСП е дало на концесия летищата във Варна и Бургас преди 12 години, но те, по думите й, са били "едни бараки" и са били дадени на немски туроператор.

„Те направиха писти, сложиха нова настилка, направиха нов сграден фонд, откриха нов терминал, смениха не само облика, а на практика изградиха нови летища”.

Летище София е част от обектите, които са от значение за националната сигурност на България и това е един изключително важен момент, каза още депутатът.

„Параметрите за София, бих казал, и то стартовите, от които тръгва процедурата, са изключително високи. Ние предвиждаме 550 млн. авансово плащане, предвиждаме 1 милиард 200 милиона инвестиции, това са базовите нива, от които тръгва състезанието, предвиждаме по-голямото от двете, или 15 милиона на година концесионна такса към държавата или 10% от оборота”, отвърна министър Ивайло Московски.

Вчера документацията на новата концесия беше качена на сайта на транспортното министерство, на публичния регистър на концесиите на Народното събрание и в официалния вестник на Евроепсйкия съюз. 

60 хиляди мигранти сме пропуснали към Европа, коментира Елена Йончева. По думите й твърденията на Борисов, че през миналата година не е преминал нито един мигрант, са неверни. Според нея съоръжението по границите не само, че не стопира бежанците, ами ги канализира и у нас няма нито един разбит канал за нелегални емигранти.

По думите й няма как България да отхвърли връщането на тези мигранти, тъй като по време на председателството ни не беше коментирано Дъблинското споразумение, което щеше да бъде в интерес на страната ни.

Йончева заяви, че ние, както и всяка една друга държава, се справихме с европредседателството, но само в частта на логистиката. Според нея националният ни интерес не е бил защитен. Австрия като страна председател ще работи затова Дъблинското споразумение да не бъде променяно, категорична е тя.

По думите на Йончева ние ставаме до голяма степен зависими от Турция в мигрантската политика, в енергийната сфера, а сега ако дадем концесията на Летище София на турска фирма, това вече ще е заплаха и за сигурността ни.

Турция е наш много добър наш съсед, но брани своите национални интереси. Турция държи един огромен коз с мигрантите и затова не е сигурно как ще приключи сагата ЕС – Турция. По думите й сега отношението на Ердоган към ЕС е много по-смекчено, тъй като Турция се нуждае от европейските пазари, защото там изнася своите стоки.

ГЕРБ продължава да прокарва лобистки закони като новия акциз за бездимните изделия. Не бива да се променят акцизи в средата на годината, смята Йончева. Инвестициите намаляват, последните доклади на БНБ показва, че бизнес средата у нас е застрашена, подчерта тя.

Относно обвиненията за информацията в мотивите на вота недоверие, тя обясни, че не са използвани медийни статии, а доклади на ДАНС, изказвания на съответните органи. Според нея пропуските в системата на митниците е недопустим.