Въвеждането на изисквания търговците на горива да блокират сериозни суми за банкови гаранции ще доведе до поскъпване на бензина, прогнозират дребните търговци. И те готвят на протест заради новия проектозакон за петролните продукти.

Собствениците на малки бензиностанции настояват да не бъдат слагани под общ знаменател с големите вериги. Те не могат да си позволят нито сумите, нужни за уставен капитал, нито банковите гаранции, които трябва да блокират.

Снимка: bTV

Търговците на дребно ще трябва да имат в уставния си капитал 20 хил. лева и да дадат като банкова гаранция по още 20 хил. за всяка бензиностанция.

Цветан Песаров е управител на малка бензиностанция в Горна Оряховица и пресмята, че новите условия ще са непосилни за него. „Това по-скоро би довело до закриване или до елиминиране на малките от пазара и доминиране на големите”, прогнозира той.

За търговците на едро изискванията са още по-сериозни, без значение дали става въпрос за голяма компания, или малка фирма.

Снимка: bTV

„Откъде ще извадя 500 хил. лева, въпреки че съм 14 години на пазара? Да не говорим за 3 милиона уставен капитал, аз не съм ги виждал накуп такива пари. Това означава, че вместо да делят баницата на 420 парчета, искат да я разделят само на 20 парчета”, смята Николай Николов, председател на Сдружението на малките търговци на горива.

„Някой, който продава за 7 – 8 милиона лева на месец продукция от склад на едро на дребно, но няма пари да декларира 500 хиляди? Това са едни много добри търговци и комисионери, които се оказаха само търговец и секретарка и когато изчезне някой от тях, вие питате: „Ама къде е ДДС-то?”, отбеляза вносителят на проектозакона Емил Димитров.

Снимка: bTV

В мотивите на проектозакона се посочва, че гаранциите ще се използват, за да има откъде да се вземат глобите, когато търговците нарушат закона. 

„Със сигурност тези високи изисквания ще се отразят на цената, като ни бъдат наложени допълнителни суми върху цената на горивото”, посочи адвокат Грета Ганчева.

Под въпрос е дали въвеждането на финансовите прагове няма да се окаже против европейските правила. Вносителите на законопроекта пресмятат, че всяка година държавата губи 1 милиард от контрабанда с горива и заради това е нужен регламент, който да предотвратява сивата търговия в сектора.