От понеделник на техническите прегледи ще получаваме екостикери какви вредни емисии отделят колите ни. Какво означава това за собствениците на автомобили?
Автомобилът на Тихол е от 1994 г. Със сменен катализатор, но попада в Еврокатегория 1. Така в дните със замърсен въздух няма да влиза в центъра.
„Годината изобщо не трябва да се гледа. Би трябвало да се гледа какво излиза от ауспуха“, казва Тихол.
Стикерите струват малко над три лева и ще ги получават водачите на колите до три и половина тона - в пет екокатегории - в зависимост от газовете.
„След като премине преглед с уред се сканира от компютър информацията от прегледа и се предава на стикера“, обяснява собственикът на сервиз Калин Балканлиев.
„Тези стикери се лепят на челното стъкло, по средата, точно зад огледалото“, допълва ръководителят на ИА "Автомобилна администрация" Бойко Рановски.
Забрани за влизане на превозни средства в център на даден град могат да се налагат чак от 1 януари 2022 г. А колите, които днес са преминали годишен технически преглед, за да получат екостикер ще трябва отново да отидат.
„Като ще бъдат замерени само газовете. Цената ще е половината на прегледа“, казва Тодор Желев от Съюза на българските автомобилисти.
В София вече има камери, които могат да четат номерата на колите. Така след справка в министерството ще могат да разберат дали автомобилът може да влиза в центъра. Предвидени са и глоби.
„От 50 до 500 лева за физически лица и от 500 до 1000 лева за юридически лица“, казва Зафир Зарков, зам.-предс. на Транспортната комисия в СОС.
Но Европейският център за транспортни политики има притесненията: „Нормите при по-новите автомобили са изключително завишени, а при по-старите – занижени“, казва Диана Русинова.
„При по-старите коли, границите наистина са разширени, защото те назад във времето са произвеждали различни видове автомобили, с различни параметри на емисии. Но те така и така попадат в най-ниската екологична група“, коментира Бойко Рановски.
По данни на МВР близо 50 % от автомобилите в страната ни са над 20-годишни.