Спорове се разразиха в Европейския парламент по повод новата директива за шофьорските книжки. Едно от предложенията е шофьорите над 70-годишна възраст сами да преценяват дали са годни да шофират.

"За мен е важно какво казват лекарите. Не може да кажем, че всички над 70 години трябва да се самоопределят или не трябва да се самоопределят като годни, или негодни. Трябва да има лекарска комисия”, заяви пред журналисти в Страсбург евродепутатът от ЕНП/ГЕРБ Андрей Новаков.

"Европейският парламент в лицето на своя докладчик - председателят на Комисията по транспорта, внесе такива изменения, които лично мен продължават да ме тревожат, защото очаквам да бъдат внесени и в пленарна зала", обясни Новаков.

Предложено бе да има нова категория за шофьорските книжки за джиповете.

"Всички, които искат да карат по-голям джип или комби над 1,8 тона, трябва да имат друг вид книжка и да минават изпити и за нея. Това за щастие отпадна", посочи евродепутатът.

Предлага се още възрастта на професионалните водачи на тирове и автобуси да падне на 17-18 години.

"Само при мисълта 17-годишен да управлява 40-тонен тир малко ме напряга. В крайна сметка се намери хибриден вариант - на 17 години можеш да започнеш да управляваш такъв камион с придружител, ако имаш удостоверение за професионална компетентност, а на 21 години да получиш категорията", обясни Андрей Новаков.

Новите правила се очаква да бъдат гласувани през февруари.

Българският евродепутат подчерта, че в момента липсват 6000 професионални водачи в Европа - както на камиони, така на автобуси, а прогнозите са с времето недостигът да се увеличава до почти 2 милиона водачи.

"Повечето асоциации на превозвачите в Европа виждат решението в тази посока, именно като намаляват възрастта на хората, които могат да управляват камиони. Аз не разбирам смесените сигнали, които идват от ЕК - от една страна, се казва, че две от пет катастрофи със смъртни случаи са предизвикани от млади шофьори, а след това се казва, че няма проблем да управляват тирове”, каза Новаков.

Според него това, което може да се направи, е шофьорските книжки да бъдат с по-кратък период на проверка на способността на водачите.

Той обясни, че професионалните гимназии трябва да се третират с приоритет и да имат по-тясно сътрудничество с превозвачите - да дават стипендии и да направят професията по-привлекателна.

По думите му към момента превозвачите търсят хора от Молдова, Беларус, Узбекистан, Казахстан, които да бъдат наети за шофьори, защото такива липсват.