17-годишните да могат да шофират с придружител. Предложението е на Европейската комисия. С цел безопасност те настояват и за осъвременяване на правилата за управление.

От ЕК искат и всички нови водачи да имат двегодишен изпитателен срок. По техни изчисления всеки две от пет катастрофи с фатален край в Европа са по вина на водачи, които са под 30-годишна възраст.

Ще се осигури възможност за младежите от 17-годишна възраст да управляват автомобили и камиони с придружител, за да трупат водачески опит. Ще се прави и по-цялостна оценка на здравната годност. Шофьорите ще бъда насърчавани и да обновяват уменията си. А с цел намаляването на катастрофите от ЕК предлагат към действащото законодателство за нарушения, да се добавят и „неспазване на разстояние, опасно изпреварване и паркиране, движение в насрещното и използването на претоварено превозно средство.

„Малко многозначително приемаме тези предложения. От една страна това са промени, които не са никак лоши за подготвените. Има основа, на която да се стъпи, за да може тези промени да влязат в сила и да се получи ефектът, който се търси. Не мога да разбера как ще се електронизира шофьорската книжка. За да се стигне до нея, трябва да започне обучението и изпитите. А през последните 10 години Автомобилната администрация караше само на заден ход“, коментира пред bTV автомобилният инструктор Красимир Георгиев.

„Приемаме предложенията за нормални и хубави, но няма да могат да постигнат ефект в България. От години ние предлагаме да се въведе временно свидетелство за управление на МПС, което да дава възможност, след като се вземе шофьорският изпит, в рамките на две години да се следят нарушенията. И ако бъдат установени такива, временната книжка да се отнема, а шофьорът да полага нов изпит. От Автомобилна администрация и други органи казаха, че това не е дипломатично“, посочи още той.

И инструктори, и бъдещи шофьори са категорични – нужда от промени има, а част от тях дори са закъснели. 

Още по темата и мнението на курсистите – чуйте във видеото.