Репортаж по зрителски сигнал. Родители отчитат драстично поскъпване на бебешките храни.

Търговци казват - скок има. Като през последната година той следва тенденцията при поскъпването и на останалите продукти. Припомням, че детските стоки са с намалена ДДС ставка, което според експерти, е успяло да компенсира допълнително поскъпване.

Ивелина - майка на 5-месечни близнаци, изчислява, че адаптираното мляко е поскъпнало с около 20 на сто.

„Беше 33 лева, в момента го купих на 39 и нещо. 6 лева на една кутия е ужасно много, особено когато една кутия я изразходваме за 4 дни. Ако един възрастен може да си купи извара, вместо сирене, на това бебе, а в случая две - няма как да им предложа нещо друго“, коментира жената.

Търговците признават - поскъпване има. Но очакват пазарът да се укроти.

„При детските продукти е особено малка надценката. Това е традиционно за този пазар. На пюретата ни е 12-13 процента. Проблемът е, че ние непрекъснато получаваме мейли, че ни вдигат цените. И на нас като ни ги вдигнат - и ние ги вдигаме на клиента“, коментира Николай Костов от Асоциацията на собствениците на аптеки.

От Асоциацията на търговците на детски стоки отчитат повишение на бебешките и детските храни - с около 20 на сто. При пелените скокът е с близо 30%.

„Информацията, която достига до нас вносителите е, че промяната се дължи изцяло на повишение на производствените разходи както на суровини, така и за енергия, транспорт и други“, посочват търговците.

От бранша казват, че 9-процентното ДДС задържа поскъпването. Агенцията за приходите изчислява, че от това за година хазната губи над 9 милиона.

„Ако целта на намаляване на ДДС е да се подпомогне крайния потребител, не може да се разчита изцяло на добрата съвест, а да има лек натиск от държавата, която да каже, че по-ниското ДДС е да се постигнат по-ниски крайни цени за потребителите“, коментира икономистът Стоян Панчев.

Детските храни са сред стоките, чиято надценка ще се контролира, заявиха от кабинета на вицепремиера Христо Алексиев.

Междувременно - наша проверка в хипермаркет от една и съща верига показа - някои детски храни в Германия са по-евтини, но сравними с тези у нас. При някои се отчита значителна разлика, на фона на чувствително по-високата средна заплата във федералната република.