Абонатите на енергото в Западна България ще плащат половината от сметката си, ако получават некачествен ток. Това е записано в проекта на енергийния регулатор за нови общи условия на ЧЕЗ.
Електромерите на отчитат напрежението на електричеството. Ако клиентите не са доволни от качеството на тока, който стига до тях трябва да подадат жалба, а след това в дома им да се монтират допълнителни уреди, които проследяват напрежението в рамките на седмица
Така, ако при проверка се установи, че напрежението в мрежата е по-ниско или по-високо от 220 волта, клиентът ще плати половината от начислената му сметка. Сега отстъпката за доказано некачествен ток е 10%. От ЧЕЗ не искат това да се променя, тъй като според тях ще предизвика вълна от жалби. Опитът им и досега показвал, че процентът на основателните оплаквания е минимален.
От ДКЕВР обаче са на друго мнение – жалбите не са спирали, а половината от тях са за реално съществуващ проблем.
„Става дискотека, това не бива да се допуска... Един и същи абонат подава повече от една жалба, не се отреагира от дружеството и затова е справедливо да бъде намалена с 50 % сметката до отстраняването, незабавното отстраняване на проблема”, обясни Илиян Илиев от енергийния регулатор.
И за в бъдеще обаче, ако абонатът поиска проверка и тя не установи отклонения от качеството, направените разходи ще са за негова сметка. Новите правила забраняват на енергото да начислява такса при повторно включване на тока заради неплатена сметка. До 12 часа след плащането, захранването ще се възстановява без допълнителната такса от 19 лева, която се начислява в момента. Такса ще има само при експресна услуга, направена до 6 часа от плащането.
Енергото обаче е против, тъй като и включването и изключването генерирало допълнителни разходи, които в крайна сметка ще се прехвърлют върху всички, включително и абонатите, които плащат на време. Изрично се записва и забраната за спиране на тока в петък или преди официални празници.
Ако клиентът подаде възражение срещу сметката си, ЧЕЗ няма да има право да спира електричествтото, преди да приключи проверката по него.
Окончателният вариант на новия договор с енергото трябва да бъде приет до края на месеца.
Те ще се възползват
Във врачанското село Царевец проблемите с тока напоследък са ежедневие. Случва се да горят и електроуреди, оплакаха се хората.
„Постоянно премигва, пък и аз както съм крайна къща, постоянно става падение с това, миналата седмица компютърът думна от това нещо, включване изключване, и то му отиде защитата”, възмущава се Благовест Панчев.
Той и съселяните му не искат от енергото да им връщат пари, а „просто да си вършат работата както трябва”.