Борих се четири месеца да запазя Народния театър - жалко е обаче, че нещо, което трябваше да остане в рамките на „нашето семейството“, излезе извън тези рамки. Това заяви директорът Васил Василев, който реши да даде официален брифинг, за да разяснени, защо се е стигнало до уволнението на Александър Морфов като главен режисьор.
„Исках да запазя достойнството на екипа. Ние сме едно семейство. Като във всяко семейство и ние имахме проблеми. Но след това отново се гледахме в очите и продължаваме напред“, каза Василев в началото на пресконференцията.
Според него в театъра е царяла творческа енергия през последните четири месеца, а той лично се е борил с всички сили да обедини колектива. Василев поясни, че всеки има различен поглед върху нещата и на него му е било трудно да балансира между всички гледни точки по един или друг въпрос.
„Ние сме малка държава и трябва да си пазим личностите. Боли ме, защото след четири месеца борба за подобряване на условията, се стигна до тук. Мечтаех за достойни роли, за достойни възнаграждения. Театърът се отвори към чуждите театри, към европейската сцена“, каза още Василев. Той не проумява, защо нашето общество е толкова разединено.
От думите на директора стана ясно, че Александър Морфов е сключил два договора за получаването на авторски права върху неговите спектакли – „Хъшове“ и „Животът е прекрасен“. Василев беше категоричен, че е дал пълна свобода на Морфов да твори и не е искал да се стига до неговото уволнение.
„Ако някой оттук нататък иска да свали представленията „Хъшове“ и „Животът е прекрасен“, това не е Васил Василев", каза още директорът на Народния театър.
Той заяви още, че ще се бори актьорските заплати да станат 2500 лв. Той дори призова всички политически партии да мислят по време на предизборната кампания за културата.
Васил Василев поясни също така, че не си спомня за разговора, който изтече като аудиозапис в медиите. И допълни, че най-гледаният и най-добрият спектакъл в момента е „Народът на Вазов“, а за първите два месеца приходите на Народния театър са малко над 1,2 млн. лв.
„Единствената ми грешка е, че дойдох от Плевен в София. Ако бях там, сега щяхте да сте на брифинг там и то по един по-добър повод“, каза още той и подчерта, че „ако слугуваш, няма да имаш проблеми с никого“.
Василев каза още, че през последните месеци има няколко проверки – от ресорния министър в редовния кабинет на Кирил Петков, както и от служебния министър на културата.
„На някого му беше удобен този конфликт, накой се погрижи да го разпали. Не ни вкарвайте в политиката, нашето място не е там“, призова Василев и подчерта, че според българското законодателство носи пълната финансова и творческа отговорност. От думите му стана ясно, че той може да съвместява двете длъжности – както на директор, така и на главен режисьор.
Припомняме, че конфликтът в Народния театър тресе публичното пространство вече от четири месеца, след като вратата на Велислава Кръстева осъмна надраскана с надписи „ДПС“, „Връзки с обществеността на Ахмед Доган“ и „Изчезвай“ след представлението на „Хъшове“ на 29 октомври.
Впоследствие Александър Морфов обяви, че той е авторът им, възмутен от демонстрираните политически обвързаности от страна на пиарката Велислава Кръстева, която придружаваше почетния председател на ДПС до урните по време на изборите. Конфликтът раздели първата ни трупа.
По-голяма част от актьорите подкрепиха новия си директор, който на няколко пъти бе посочван от предишния служебен министър на културата Велислав Минеков като заслужаващ крайна дисциплинарна мярка заради политическото според него назначение на Кръстева, за непредоставяне на документация за външни фирми, с които Народният театър работи, и т.н. Те направиха подписка в подкрепа на Василев, поискаха оставката на Минеков и дори се обърнаха към президента Румен Радев, за да го призоват да бъде медиатор в конфликта.
По-късно проф. Минеков се оказа единственият сменен министър в новия служебен кабинет. Друга група от театъра, начело с Валери Йорданов, Албена Колева и още артисти, неучастващи в подписката на колегите си, обаче застанаха твърдо в защита на Морфов – доказан режисьор от международна величина.