„Двете неща, които последни се спират в една държава, независимо от епидемиологичната обстановка, са градският транспорт и училището“.
Това заяви в интервю за БГНЕС проф. Даниел Вълчев, бивш министър на образованието и декан на Юридическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“.
Той изрази опасение от ефектите, които ще има онлайн обучението върху качеството на образованието.
„Децата не ходят на училище и няма никаква ясна перспектива докога това нещо ще продължи. В момента правото на образование е нарушено“, на мнение е Вълчев.
Бившият министър на образованието коментира отпадането на ученици от системата и ширещата се функционална неграмотност.
„Това е един много дълбок въпрос и той трябва да се раздели на две. Децата, които не посещават училище, са едната страна на проблема, а от друга са тези, които ходят редовно и правят необходимото да завършат, но имат една функционална неграмотност. Това е проблем и на университетите“, обясни Даниел Вълчев.
„Ние имаме завършили висше образование лица, които нямат възможност да се реализират професионално и всъщност са безработни с малко по-висока диплома. Министерството направи една сериозна програма в тази област, но ми е трудна да ви кажа какви са резултатите“, каза още той.
По думите му привличането на млади хора, които да станат учители, е важно, за да се запълни демографската дупка в системата.
„Правят се някакви усилия, но учителската професия не е от най-желаните, особено в малките населени места“, каза Вълчев.
Според него финансирането на образованието е останало на заден план.
„Вижте как са се развивали бюджетите на здравеопазването и на образованието през последните 15 години. Бюджетът на здравеопазването се е увеличил, а този на образованието е спаднал под 4% от БВП“, посочи Даниел Вълчев.