Хората, а не електронните кодовете написани от ИТ специалист, трябва да са в основата на промяната. Това каза в студиото на bTV Новините д-р Станимир Хасърджиев, директор на Националната пациентска организация (НПО).

„При нас редовно постъпват множество сигнали, но след въвеждането на електронните рецепти те се повишиха многократно. Най-вече те са за липсващи лекарства и то по определено търговско наименование. Често се случва точно това лекарство да липсва в дадената аптека. Фармацевтът обаче няма възможност да го заменя с алтернативно“, поясни той.

Д- Хасърджиев подчерта също така, че все още няма сигнал за пациент, чийто живот е застрашен поради невъзможност да се закупи дадено лекарство. „Това често се случва в нашата държава – дадено лекарство да липсва или човек да не може да си го набави поради чисто административни пречки. Някак си държавата и обществото приемаше, че лекарството е някакъв разход, който се прави, а всъщност този разход води след себе си един спасен човешки живот“, поясни той.

Според директора на НПО страната ни „се е забавила много с въвеждането на е-рецептите и затова сега ни е толкова трудно“. Той поясни, че по цял свят се правят тестове на системата, докато у нас тя е въведена „ударно – за една нощ“.

„Желателно е да се разработят потребителски интерфейси, които да са удобни и лесни за използване както от пациентите, така и от лекарите и фармацевтите. Тук от бързане се допускат грешки и накрая ефектът се превръща в дефект“, категоричен е той.

Д-р Хасърджиев каза още, че в това да има едновременно е-рецепти и хартиени има смисъл само в хода на преминаването от едните към другите. Такъв етап е трябвало да има, но той е прескочен, смята още той.

„Ако системата не може да покрие нуждите на пациентите, възможно е държавата да даде заден ход, макар да не ми се иска да се стига до там. Изоставаме с десетилетия спрямо системите в Западна Европа“, смята още д-р Хасърджиев.