Административните директори в БДЖ „Пътнически превози" и БДЖ "Товарни превози" и тези, които отговарят за състоянието на локомотивите ще бъдат освободени от днес, заяви служебният министър на транспорта Николина Ангелкова.
Решението й идва след сблъсъка между автомобил и локомотив в столицата, отнел живота на един човек преди седмица. Според цитираните от нея резултати от проверката по случая, ръководителят на движението на гара Волуяк не е подал сигнал за преминаването на железопътната машина.
Служителят на ДП НКЖИ е отстранен временно от длъжност, заяви още Ангелкова и допълни, че все още се изясняват причините, заради които той не е подал сигнала. Министърът на транспорта допълни, че той ще понесе отговорност за действията си.
Тя допълни, че извършената проверка е показала проблем и с оборудването на локомотивите. „От направената проверка от 180 локомотива в БДЖ „Пътнически превози” с радиостанции, които поддържат диспечерска радио връзка, 15 не работят, което означава, че те следва да бъдат ремонтирани незабавно. По отношение на БДЖ „Товарни превози” от 65 локомотива радиодиспечерската връзка в два не работи", съобщи Ангелкова.
По отношение на автоматичната локомотивна сигнализация от 44, оборудвани с такава сигнализация десет не работят.
"Този системен проблем, който констатираме, е свързан основно в условията на труд и тяхното подобряване, от една страна, най-вече с поддръжката на локомотивите, както и по отношение на жп инфраструктурата в частта й, свързана с множеството кражби, които се извършват, които влияят на автоматичната локомотивна сигнализация и, които се отстраняват незабавно от НКЖИ", заяви още Ангелкова.
Министърът заяви, че до петък, ръководствата на „Холдинг БДЖ“ ЕАД, „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД и „БДЖ-Товарни превози“ ЕООД трябва да представят незабавни, краткосрочни и дългосрочни мерки, свързани с обучението на експлоатационния персонал, ремонта и поддръжката на подвижния състав.
Изискано е представяне на ревизиран бизнес план, в който да бъдат включени дейностите по изпълнение на краткосрочните мерки. По първоначални изчисления, необходимите средства за това са в размер на 1.5 млн. лв., които ще бъдат отделени от съществуващия бюджет на компанията.
Обикновено други са виновни
Всъщност това е един от трите случая през последните 5 години, в които инцидент на ЖП прелез е по вина на служител на железниците. В 99% от ситуациите вината е на самите шофьори.
Близо 150 са общо катастрофите на прелези от 2009 г. досега, 33-ма са убитите, шестима само тази година.
"В случая, както си караме по магистралите и по пътищата, така си караме и през прелезите. Просто нямаме културата на движение", коментира главният ревизор по безопасността в НКЖИ Бисер Минчев.
Близо 800 са ЖП прелезите в България. Няколко десетки вече са оборудвани с видеонаблюдение, но засега това не стряска шофьорите и България продължава да е сред първенците по инциденти и жертви в Европа.