Много от оплакванията на туристите са по-скоро свързани не със самото организиране на пакетната почивка, а с условията в хотела, в който са отседнали, или със забавяне при самото пътуване. Това каза в рубриката „Чети етикета” в „Тази сутрин” по bTV Игнат Арсенов, директор на Европейския потребителски център.
„Хората твърдят, че хотелът не отговаря на категорията, че е било мръсно или че стаите са били малки”, каза Арсенов.
Във „Фейсбук” страницата на рубриката „Чети етикета” попитахме потребителите дали им се е случвало да ги подведат в офертата за почивка и имало ли е разминаване между обещаното и условията на място. 47% от гласувалите отговарят с „Да”, а 53% казват „Не”.
В социалните мрежи открихме сигнали на почиващи за хлебарки в 5-звездни хотели или за муха в храната.
Ако не сте доволни от почивката, имате 2 години да се оплачете.
„Българите не знаят как да се оплакват, не четат закона и не защитават интересите си”, каза Румен Драганов от Института за оценки и анализи в туризма. „Докато англичаните и германците например, завеждат оплакване, изискват документи от хотела, той – разбира се, ги няма и си вземат парите обратно”, допълни той.
Ако стягате куфарите си за морето у нас или в чужбина, трябва да знаете, че от началото на този месец влязоха в сила нови европейски правила за туристите. Вече можем да се откажем от почивката си, без да губим пари, може дори да поискаме намаляване на цената или да си поискаме парите обратно. По-защитени сме и при фалит на компанията – било то самолетна или туроператорска.
„Досега пакетните почивки бяха ограничени. Сега се разширяват правилата кое се счита за пакет, например не само предварителен пакет, но и такъв, който сме си направили и на място, тоест по инициатива на самия потребител”, обясни Игнат Арсенов.
Промяна в цената може да се прави само до 20 дни преди старта на почивката и трябва задължително да е предвидено в договора. Ако го няма предвидено, не може да го правят. Ако поскъпването е над 8%, можем да се откажем от пътуването и да си получим всички пари обратно, подчерта Арсенов.
Така например, ако сме резервирали почивка до Япония за 1700 евро и след промяната цената става 1850 евро, можем да анулираме почивката.
Ако изригне вулкан, има атентат или епидемия от някаква болест, също можем да се откажем от пътуването.
Същото важи и при лоши метеорологични условия, както наскоро имаше наводнения в Гърция, ако почивката е пакетна, туристът може да се откаже да заминава и да си иска парите обратно.
Въпреки че вече са в сила, новите европравила са непознати за хората от туристическия бранш, Оказа се, че за тях не знаят и туристите.
Бургаски туроператор, който е на пазара вече 14 години, не знае за новите европравила за туристите, но в практиката си има много случаи на злоупотреби, свързани с обезщетения за екскурзии.
„Не се явява туристът, идва в офиса и се опитва да докаже, че автобус не е спрял, такъв какъвто пише в билета му, че е нямало превоз, че са излъгани, а това е защото решават, че им трябват още пари до края на почивката”, заяви Галя Харитова, туроператор.
За да няма злоупотреби, туроператорите са въвели санкции за закъснял турист. „И в Европа е така, и по света – ако се откажете от това, което сте резервирали, уточнили и обещали, не получавате нито едно пени, 100% удържане на парите, с които сте резервирали”, допълни Харитова.
Това потвърждават и туристите. „Обикновено във Великобритания, ако си отмениш ваканцията не ти връщат парите, Откажеш ли резервация, губиш парите си”, посочи туристката Даниел Чейтас.
Сезонът е в разгара си и европейската директива с променени закони в туризма е останала незабелязана. В регионалната туристическа камара са подготвили писмо, което ще изпратят до членовете си.
„Всичко това е насочено към ликвидиране на малкия и средния бизнес, както стана в Англия. От 9980 туроператорите и турагентите там паднаха на 3900, сега са 980”, отбеляза Иван Иванов, председател Бургаска регионална туристическа камара.
У нас туристическите агенции са 3390. Експертът смята, че няма да издържат финансово. „Ще останат няколкостотин, големите само, казано грубо, големите риби ще могат да понесат това изискване на директивата, малките в никакъв случай”, заяви Иван Иванов.
Румен Драганов обърна внимание и на проблеми, свързани с българското законодателство.
„Ако прочетем закона, така както е написан, в момента нито от големите 350 туроператори, които работят в България, не могат да работят с България, защото са в нарушение на закона. Най-простата причина е, че директорите на тези големи туроператори не знаят български език, което се изисква от българското законодателство”, заяви в разговора той. Драганов допълни, че в писмо от българската Асоциация на туроператорите и туристическите агенции искат отмяна на членове от закона с аргументация, че това спира българския туристически бизнес.