Това е история за крупна измама за над милион евро. История за изчезващи тирове със скъпа стока. Добре подготвено престъпление и извършено в рамките само на няколко дни. Използвани са законови пролуки, а измамата е успешна заради тромави законови процедури и липсата на комуникация между институциите.
Йосиф е управител на благоевградска спедиторска фирма. В транспортната борса избира фирма и ѝ изпраща заявка за превоз на стока от Халкидики до Италия.
Сделката става на 29 септември. „Тъй като въпросната фирма заявява, че има още един свободен камион, натоварваме и друг камион на 30 септември. Камионите се явиха на товарен адрес и бяха натоварени с маслини, всеки с по 23 тона”, обясни Йосиф.
Стойността на стоката е около 40 хиляди евро. Всичко върви по план, маслините уж пътуват към Италия.
„В рамките на следващия ден спедиторите проследяват камионите, съответно започваме да получаваме уклончиви отговори - че имат повреда, че са спрели някъде, но не може да се локализира къде. В рамките на 1 октомври спря всякаква комуникация, спряха да вдигат телефони, просто изчезнаха- шофьори, управител, спедитор и всякаква връзка беше прекъсната”, допълва Йосиф.
От полицията в Благоевград отказаха коментар пред екипа на bTV. Работели по случая с измамата, но били още в началото на разследването.
Почти по същото време от услугите на същата фирма се възползва и Кирил Стойчев. Фирмата му разполага със собствени тирове, но точно в онзи период се наложило да потърси допълнителните услуги на транспортна фирма.
Попаднал на същата – “Интертранспорт консулт”. Сключили сделка и уговорили детайлите. Трябвало да се превозят 48 тона маслини от Кавала до Рим.
“И одисеята започва, не пристига стоката навреме, имаме проблеми, колата се е развалила, не качват на ферибота. 3-4 дни те лъжат, печелят време и през това време ние не коментираме, а те товарят и други”, разказва Кирил.
Развръзката е аналогична – телефоните вече са изключени, а от товара няма и следа. „Стоката е около 36 хиляди евро. Ако не се намери, аз трябва да ги заплатя”, казва Кирил Стойчев. Той е започнал собствено разследване по случая.
Отново почти по същото време на фирма „Интертранспорт консулт” се доверява и Йордан Стоянов. Товарят алуминиеви профили в Гърция, които трябва да бъдат транспортирани до Германия.
„Шофьор се е подписал там с фалшиви имена и лична карта. Последно в понеделник разбрахме, че е в Чехия и оттам нататък спря всякаква комуникация”, казва Стоянов.
Справка в регистрите показва, че въпросната фирма „Интертранспорт консулт” ЕООД е регистрината през 2014 г. Предмет на дейността ѝ са вътрешни и международни превози. Управител е Мария Василева, а адресът по регистрация е в село Житница, Варненско. Оказва се обаче, че никой в провадийското село не познава бизнесдамата.
Жителите на селото са 850 души, предимно от ромски произход. Кметът Марин Демирев обаче признава, че е честа практика малоимотни роми да притежават фирми - понякога без да знаят или срещу определена сума.
Думите на кмета се потвърждават от документ, с който разполагаме. Върху него Мария Василева е написала името си с грешка. Тя се е подписала и през ноември 2015 г. е упълномощила Георги Георгиев да представлява дружеството. Търсим го на адреса му във Варна. Оказва се, че семейството внезапно е напуснало дома си и е продало къщата. Бившият пощальон на района казва, че продължават да пристигат писма до Георгиев.
Адресът за кореспонденция с фирмата е на столичната улица „Осогово”. Такава фирма обаче няма, има единствено пощенска кутия.
Оказва се обаче, че фирма „Интертранспорт консулт” има лиценз за дейност. Издаден е от Министерството на транспорта на 12 септември 2014 г., първоначално със седалище в София.
През януари 2016 г. инспектор е посетил посочения адрес на фирмата в селото Житница. Всички изглеждало изрядно, представен бил дори документ за наем. През март същата година фирмата поискала второ копие на лиценза, което означава, че разширявали дейността си. В началото на тази година настъпила рязка промяна. Дружеството не успява да докаже финансова стабилност заради задължения към НАП. На фирмата е даден срок от три месеца да защити лиценза си. Така на практика започва една тромава процедура, която позволява измамата да стане факт.
„Това е даване на възможност, преди да ѝ се отнеме лицензът в тримесечен срок да отстрани пропуските, като по Закона за автомобилните превози трябва да се изземат копията на фирмата, за да не може да извършва временно дейност, докато си реши проблема. Това не сме успели да го направим поради причината, че на адресите, с които разполагаме, заповедта, която сме изпратили за връчване, се връща с отбелязване от пощите, че адресът е непознат”, обяснява Коста Панайотов, началник областен отдел „Автомобилна администрация” – Варна.
Автомобилната администрация така и не успява да открие фирмата и публикува заповедта за отнемане на лиценза ѝ на сайта, след което отново я издирва, за да вземе копията от лиценза. Така на практика изтича близо една година – време, през което тя обсебва стоката на спедиторските фирми.
Потърпевши от измамата са поне десетина фирми. Някои са се обърнали към полицията, а други са предпочели да направят собствено разследване.
Тъй като размерите на измамата са солидни, по случая работи икономическият отдел на националната полиция. Оттам обаче отказаха коментар.
„За съжаление, най-страшното е, че са колеги - това са хора с много опит, много знания, които са част от нашия бранш със сигурност”, коментира Кольо Дойнов от Националното сдружение на българските спедитори.
По всяка вероятност регистрационните номера и талоните на тировете фантоми са фалшиви, но и двете им застраховки са изрядни и валидни.
Полиците на практика са легализирали неистинските номера и документи. Застрахователи признават, че това е напълно възможно, тъй като нямат достъп до базата данни на „Пътна полиция”.
„При сключването на „Гражданска отговорност” застрахователите обикновено изискват талона на автомобила. Има и се правят опити за измами по различен начин, понякога с несъществуващ собственик или се взема ЕГН на някой човек, който не знае. Има и случаи на фалшифицирани талони. Когато има съмнение, проверяваме, но ние нямаме разследващи функции и е възможно някой да представи фалшиви документи и застрахователят да не установи това”, обяснява Светла Несторова, председател на Асоциацията на застрахователите.
Освен застраховка „Гражданска отговорност” камионите са имали и нужната застраховка отговорност на превозвача при международни превози, известна като ЧМР. Тя е свързана с лиценза, какъвто фирмата е имала.
„Това, което застрахователят изисква, за да обвърже автомобилния парк на превозвача със застраховката, е една декларация, която превозвачите дават, където упоменават данните на МПС-то. Но в крайна сметка отговорността за истинността на декларацията остава у превозвача, което значи, че е възможно да са неистински и ние нямаме начин да установим това дали е така”, казва още застрахователят.
И така крупната измама става възможна заради поредица от законови луфтове, тромави процедури и липсата на връзка между различни институции, което е крайно време да бъде прекратено, настояват от Националното сдружение на българските спедитори.
„Нашият апел е да се подоби комуникацията между институциите - министерство, застрахователи, браншови организации”, подчерта Кольо Дойнов. От сдружението призовават също да се затегнат законовите вратички.
„Застрахователите нямаме и не можем да имаме разследващи функции. Ако искаме да предотвратяваме измами, връзката с КАТ е много добра стъпка, казва Светла Несторова.
„Трябва да се направи промяна в Закона за автомобилни превози, за да може да бъде съкратена процедурата и да ни се вменят допълни правомощия за изземване на тези лицензи”, заяви Коста Панайотов от ДАИ - Варна.
„Тази ситуация означава или правен абсурд, благодарение на което фирмата е имала възможността да оперира, или че някой не си е свършил работата. Ако не ги хванат по най-бързия начин, всеки престъпник ще се чувства с отвързани ръце, защото няма наказание”, отбеляза Кольо Дойнов.