Световната интернет търсачка Google е отново най-силната марка в България, а националната телевизия bTV продължава да бъде лидер сред българските медийни брандове. Това показа резултатът от четвъртото независимо проучване на потребителския сегмент на българския пазар по инициатива на глобалната организация Superbrands.
bTV е категоричен лидер в категорията „Медии – телевизия и радио / национална телевизия”, като в общото класиране пред нея са само брандове като Coca-Cola, Nescafe, OMV и Adidas.
При радиата води Дарик, а вестниците 24 часа и Капитал са на първо място при печатните издания.
Тенденции през 2014 г.
Някои от досегашните лидери по категории и сектори запазват водещите си позиции, но при други се наблюдава динамика: Kaufland измести BILLA при супермаркетите, Първа инвестиционна банка изпревари досегашния лидер сред финансовите институции УниКредит Булбанк, а VIVACOM отстрани Мтел от първото място в категорията „Телекомуникации“.
Верея и Данон Активиа си поделят лидерското място при млечните продукти, а Алианц България и ДЗИ са първи с равен резултат в застрахователния сегмент.
Как е проведено проучването
Партньор на Superbrands в провеждането на националното гласуване на потребителите в интернет е Институт за пазарни проучвания GfK Bulgaria.
Общо 3500 мъже и жени взеха участие в гласуването. Участниците в изследването са градски жители (35% от София), две трети от тях са на възраст между 26 – 45 години.
Мненията на приятели, които ползват марките и конкурентните цени, се открояват като двата най-важни фактора, когато потребителите решават какви марки да купуват. Мненията на известни личности, които ползват марките, имат най-малка тежест при вземането на решение за покупка, но е възможно влиянието им да не се осъзнава напълно от респондентите.
Мъжете си дават по-висока оценка по отношение на своята информираност за марките на пазара, отколкото жените. По същия начин участниците, живеещи в столицата и областните градове, оценяват по-високо познанията си за марките в сравнение с хората от малките градове.