Билетите за автобус - масово незаконни в цяла България. От 1 януари всички превозвачи бяха задължени да въведат касови апарати. Но едва 1200 от всичките 6500 фирми са успели да спазят срока.
Връзването на билетите в автобусите с касов апарат и съответно с НАП вече беше отлагано 2 пъти. Преди Нова година парламентът не успя да го отложи за трети път и сега повече от половината превозвачи у нас са извън закона.
В една от фирмите, която е сред изрядните, касовите апарати са въведени в междуселищните автобуси още преди година. Това струвало близо 100 000 лева и двумесечно обучение на кондуктори и шофьори как да работят с машинките. Издаването на билети обаче става много бавно, а често има и проблеми със сигнала към НАП.
"Става и бавно, защото автобусът като е в движение и докато издадеш билет, минава повече време, отколкото с другите билети, когато работехме, а и в движение си, има завои", коментира Елин Коджаманов, кондуктор.
Фирмата държи и близо 50 процента от градските линии в Пловдив. Там и не мислят за касово таксуване, защото се предвижда общината да въведе електронно.
В София проблемът е решен генерално като законът е заобиколен - просто от 1 януари думата "билет" не съществува, а всичко се нарича карта за еднократно пътуване или карта с талони.
"Реално към настоящия момент Центърът за градска мобилност не издава билети за еднократно пътуване. В този смисъл законът е изпълнен", казва Любомир Христов, зам.-кмет на София.
Всички превозвачи извън закона се надяват новите изисквания отново да бъдат отложени.
"Народното събрание единственото нещо, което може да направи, е да удължи срокът, както е минало в транспортна комисия на първо и второ гласуване с 6 месеца и това да стане още в първите заседания след 15 януари", обяснява Георги Свиленски, зам.-председател на транспортната комисия в НС.
От НАП заявиха пред bTV, че наблюдават процеса, извършват проверки, но няма да глобяват, докато не видят политическото развитие по случая.