За да помогне на засегнатите от извънредното положение български изпълнители и продуценти, дружеството за колективно управление на сродни права ПРОФОН обяви, че ще изплаща авансово част възнаграждения за използваната през 2019 г. музика в секторите „Медии“, „Препредаване“ и „Публично изпълнение“.

Целта е да се помогне на творците, които при отменени концерти, затворени заведения и затруднено придвижване в страната буквално остават без стабилен доход.

От дружеството посочиха пред bTV, че става дума за близо 1 млн. лева. Право на участие имат правоносителите, които са участвали и в миналогодишното разпределение на възнагражденията.

Защо това е важно?

Творческият сектор може да е относително скромен, но дава добавена стойност на ред други браншове. В условията на извънредно положение, обаче, именно музикантите и продуцентите са едни от професионалистите, които най-трудно могат да се адаптират към ситуацията, без да се наложи да правят компромис със своя занаят в името на финансовото оцеляване.

„За българския музикален бизнес най-големият удар е канселирането на всички публични изяви“, отбелязват от дружеството.

От ПРОФОН коментират, че продажбите на физически албуми през втората част на март са се сринали с между 80 и 100%, а нарасналият интерес към стрийминг платформите все още не може да компенсира загубите по другите фронтове.

Очакванията са оставащите месеци от годината да бъдат тежки за бизнеса. Ще доведе ли това до загърбване на правата на музикантите и продуцентите и до проблем със събираемостта на полагащото се за лицензирана музика на публични места? „Ние сме скачени съдове – ако партньорите ни са засегнати, ще има последствия и при нас. Сигурни сме, обаче, че, на база на разбиране и сътрудничество, ще си помогнем взаимно да преминем през този труден за всички период“, смятат от ПРОФОН.

Те споделят, че „с огромно възхищение“ наблюдават онлайн инициативите на български творци от началото на кризата. Все повече изпълнители по света и у нас организират онлайн концерти с цел както да запазят връзката с феновете си, така и да промотират нови форми на подкрепа за своя труд. „Артистите никога не са били по-близо до публиката си“, коментират от ПРОФОН.