Българският автомобилен сектор, товарни превози и превози и превози на хора, се обедини с решение да организира мирен протест на 17 май, в деня на срещата на Върха в София. Решението бе взето на Конференция с международно участие "Европейското бъдеще на транспорта в Централна и Източна Европа", която се провежда в София.
Целта на протеста е западните лидери да бъдат убедени в размера на щетите, които промените ще донесат за икономиката на България и за нейните граждани, каза Ангел Траков, председател на УС на Съюза на международните превозвачи. От бранша бяха единодушни, че ще продължат да отстояват правото си на бизнес без дискриминация и двойни стандарти в ЕС.
Около 100 камиона и още толкова автобуси ще бъдат позиционирани в София. В цялата страна те ще бъдат много повече, защото в протеста се включват и градовете Пловдив, Велико Търново, Враца, Видин, Русе, Благоевград, Сандански, Петрич и др., каза Траков.
Предвижда се автомобилно шествие с тежкотоварни камиони и автобуси от 10 ч. до 17 ч. на бул. "Цариградско шосе" (отбивката към бул. "Брюксел", лентите в посока София). Паркирани товарни автомобили ще наредят протестна колона до отбивката за кв. "Дървеница" (4-ти км). След отбивката за кв. "Дървеница" до отбивката за бул. "Ситняково" ще бъде наредена протестна колона от автобуси.
Междувременно от 13 ч. до 17 ч. ще бъде проведено протестно шествие със сборен пункт пл. "Македония", по маршрута от ул. "Алабин" към Съдебната палата, вдясно по бул. "Витоша" до парковото пространство пред НДК, където протестиращите ще държат речи, обясни Траков.
Участниците в днешния форум заявиха, че товарните превози са бизнес, който се развива в силно конкурентна среда и не получава субсидии от фондовете на ЕС. Спазват се строги регулации, свързани с техническо състояние на превозните средства, екологични норми, безопасност на труда с над 36 директиви и регламенти. "Ето защо предлаганите регулации в пакет Мобилност 1 са напълно необосновани и засягат основно фирми от Централна и Източна Европа, които поради географската си отдалеченост ще бъдат силно затруднени или поставени в невъзможност а изпълнят изискванията, коментира Йордан Абаджиев, изпълнителен директор на СМП.
Общо 79,5 на сто от собствениците и управители на фирми определят промените в Мобилен пакет 1 като огромен риск за бизнеса и изразяват опасения, че до 2-3 години ще фалират, показва огласено анкетно проучване в бизнеса.
Над 83 на сто определят изискването да се връщат у дома за почивка като изключително затрудняващо, а някои като неизпълнимо.
С готвените регулации на практика ще се отнемат приходи в бюджета на България, а след 2020 год. от нашия държавен бюджет ще трябва да се плащат по-високите вноски в бюджета на ЕС за новия програмен период, смятат представители на бранша.