Гръцкият Апелативен съд намали присъдата на българския пилот Янко Стоименов с една година - от 123 на 122 години. Той може да откупи свободата си, но срещу близо 77 000 евро. Иначе заплахата от 10 години ефективен затвор остава.
Стоименов беше осъден на 123 години затвор заради самолетна катастрофа край Атина преди 7 години, при която загинаха 121 души. Днешната присъда не е окончателна и подлежи на обжалване.
Янко Стоименов и още двама служители на кипърската компания „Хелиос” бяха признати за виновни и на втора инстанция за катастрофата на кипърския самолет Боинг 737-300, който се разби край Атина на 14 август 2005 г.
„На практика Апелативният съд промени обвинението към тримата от углавно престъпление в наказуемо провинение и това ще има огромно влияние и върху процеса в Кипър, където служителите на „Хелиос” са съдени за углавно престъпление. Второто положително развитие от днес е, че тримата няма да загубят свободата си, и че затворът бе заменен с парично обезщетение”, обясни адвокат Стелиос Вудурис.
Защитниците на тримата подсъдими имат на разположение 20 дни, за да решат дали да обжалват заради процедурни нарушения пред Върховния съд. След няколко месеца съдебни заседания на първа и втора инстанция, така и не се стигна до оправдателна присъда. Нито служителите на „Хелиос” бяха оневинени, нито роднините на загиналите, които настояваха за затвор и значителни материални обезщетения, останаха удовлетворени.
Янко Стоименов заяви пред bTV, че ще обжалва присъдата на гръцкия съд, но се опасява, че до тогава може да попадне в ареста. „Имах разговор с адвоката. Според него такава опасност съществува, ако в един разумен срок тази сума не се внесе в гръцката хазна”, обясни Стоименов. Той е осъден заедно с още двама кипърски граждани. Съдът е оправдал британскит инженер, отговорен за техническото състояние на катастрофиралия самолет.
„Логично е да се издаде заповед европейска за арест и в този случай или България, или друга държава, в която се намирам, ще трябва да ме екстрадира в Гърция, за да мога да излежавам ефективно присъдата. Доколкото разбирам, няма някакъв определен срок докога трябва да се внесе тази сума, но, по думите на адвоката, това трябва да стане възможно най-скоро”, добави българският пилот.
"В гръцкия съд не се представи нито едно веществено доказателство. Дори бяха искани такива, да бъдат предоставени, но някои от тях са или изчезнали и загубени и не се знае къде са. Всъщност разхерметизацията на самолета е в следствие на грешка на компютър, а не пилотска грешка", категоричен е българинът.
„Имало е стотици разхерметизирани такива машини. Полетите са били на косъм да завършат по същия начин. Имало е препоръки към производителя да вземе мерки. През април 2012 г. има дело, заведено срещу „Боинг” в Гърция за стотици милиони. То трябваше да започне, но за 3 месеца ние бяхме осъдени, а в Кипър ни оправдаха”, уточни пилотът.