България и Румъния влизат в 2013-та с общо въздушно пространство. Проектът е част от инициативата за единно европейско небе, а целта е подобряване на безопасността и намаляване на закъсненията на полетите.
Проучвания през 90-те години показват, че европейската система за обслужване на полетите е със 70 на сто по-скъпа и по-неефективна от американската. Причината - ограниченията на държавните граници. Така се стига до идеята за създаване на общо европейско небе, а до края на 2012 г. България и Румъния трябва да обединят въздушните си пространства. Това вече е факт.
„Това се прави в полза на авиокомпаниите, чрез тези по-прави траектории ще се изгорят по-малко количество гориво и съответно ще се освободят по-малко вредни емисии”, коментира Веселин Стоянов.
Статистиката показва, че над двете страни минава около 9% от общия въздушен трафик на евросъюза. Целта е изправяне на трасетата, по които се движат самолетите. Това ще доведе до намаляване на разходи и закъснения.
В момента линиите, по които се лети са до 95 на сто близки до идеално правите. Стоянов допълва, че се търсят допълнителни два-три процента по-добри траектории за самолетите
Изчисленията показват, че само от това до 2030 година вредните емисии, изхвърляни във въздуха от самолетите над Европа ще намалеят с 80 милиона тона, а разходите за авиокомпаниите - с 570 милиона евро.