„Има значително нарастване на дългосрочните задължения на "Булгартрансгаз" заради реализиране на инвестиционни дейности. Те са на базата на неясно колко рационални финансови модели, както и съмнителна ефективност на разходите по изпълнение.“

Това каза служебният министър на енергетиката Андрей Живков по време на изслушване в Народното събрание относно актуалното икономическо състояние на оператора на националната газопреносна мрежа.

По думите му това води до видимо влошаване на финансово-икономическото състояние на дружеството, което в краткосрочен и средносрочен мащаб ще изпитва сериозни затруднения за реализиране на дори ефективни нови проекти.

В баланса на дружеството се констатира драстично нарастване на нетекущите пасиви с 1 млрд. и 814 млн. лева, които през 2020 г. достигат до 2 млрд. 163 млн. лева спрямо 287 млн. лева към 2019 г, посочи Живков. Отчетното увеличение е основно заради подписаните договори с обединение консорциум "Аркад" и "Ферощал Балкангаз", възлизащи на 1 млрд. и 45 млн. лева, които са свързани с изпълнението на проекта за разширение на газопреносната инфраструктура на "Булгартрансгаз".

Общата стойност на направените до момента разходи, свързани с изпълнението на проекта, е 2 млн. 505 млн. лева /без ДДС/.

Друга основната част от нетекущите задължения през 2020 г. са дългосрочни заеми към кредитни институции в размер на 794 млн. лева. Кредитите са обезпечени с парични средства под формата на депозити в размер на 20% от усвоената и непогасена сума на кредита. Текущите задължения на дружеството са по-малко в сравнение с 2019 г. с 36 млн. лева. Търговските и другите задължения са се повишили с 214 млн. лева, като в по-голямата си част са задължения към доставчици и начислени суми по договори.

Въпреки инвестираните 2,5 млрд. лв., печалбата на "Булгартрансгаз" тази година ще е като предишната, каза още Живков.

Енергийният министър добави, че за да е ефективен този проект, печалбата трябва да се увеличи поне с 250 млн. лева.

Печалбата към 31 декември 2020 г. на "Булгартрансгаз" е 80 млн. лева спрямо реализирана печалба към 2019 г. - 116 млн. лева, посочи Живков. Към 30 юни 2021 г. дружеството е реализирало нетна печалба в размер на 55 млн. лева.

Според Андрей Живков, ако този резултат се екстраполира, към края на годината очакваният резултат ще е пак в рамките на 100-120 млн. лева. Това означава, че ще е съотносим от преди реализацията на проекта за разширението на газопреносната мрежа. Т.е. инвестирани са 2,5 млрд. лева, а резултатът е същият.

В общата структура от реализираните приходи от продажби за 2020 г. най-голям дял заемат приходите от пренос за природен газ до трети страни - Гърция, Турция и Северна Македония, и са в размер на 272 млн. и 300 000 лв.

През този период са пренеси по-малки количества по направление Турция спрямо 2019 г., за сметка на увеличени количествата в посока Гърция и Северна Македония. Следващите по големина в структурата по приходи - с дял от 19%, са тези от пренос от природен газ по националната газопреносна мрежа в размер на 73 млн. лева. Спрямо същия период на предходната година те са по-малко с 12 млн. и 570 000 лв., което е близо 15 на сто намаление. Отчетното намаление спрямо 2019 г. се дължи на "пренесените" близо 13% по-малко природен газ. Технологичните разходи на дружеството за пренос и съхранение на природен газ са 27 млн. лева и представляват 12 процента от разходите, допълни служебният министър на енергетиката.

Живков говори и за цените на тока.

В последните дни се наблюдава рязко покачване на цените на електроенергията в пазарен сегмент „Ден напред”. Причините са много - повишената температура при нас и в съседните държави - Гърция, което увеличава потреблението неимоверно много, заяви служебният енергиен министър. 

„Независимо от това, в енергийната система не е имало небаланси, застрашаващи електрозахранването на потребителите. Това, което Министерството на енергетиката направи като успешни мерки е, че се включи на оперативно ниво, за да влезе в контакт с ТЕЦ „Марица изток 2”, която да активира всички възможни мощности, за да се увеличи ликвидността на Българската енергийна борса. Това стана с известно закъснение, но не заради техническа невъзможност, а заради необходимо време на оперативното управление на ТЕЦ „Марица изток 2” да се пренастрои, след това и на БЕХ", коментира той. 

Живков подчерта, че ръководството на дружеството е чакало министерството да взима решения вместо тях.

Преразглеждат се на всички ремонтни програми, за да може максимални мощности да се включват и да не се стига до шокови цени на борсата, съобщи енергийния министър. Той обаче попита защо Марица изток 2” чака министърът да й каже какво да прави.

Енергийният министър отчете, че трябва да се търси вариант за компенсации на най-засегнатите предприятия.