ГЕРБ губи от вътрешните скандали, БСП - от антиевропейската си реторика. Това се посочва в проучване на "Алфа рисърч", направено между 15 и 24 март сред 1025 души и представително за пълнолетното население на страната.
Според социолозите най-голямото изпитание за кабинета „Борисов 3” е сделката за ЧЕЗ, която оказва и най-пряк негативен ефект върху неговия имидж. 57% са на мнение, че правителството е замесено по някакъв начин в продажбата на ерп-то. Един от най-уважаваните експерти-министри в кабинета - Теменужка Петкова губи 10 пункта от своя личен рейтинг, изчисляват анализаторите. Същевременно 42 на сто са на мнение, че в политически план този скандал се използва от опонентите на правителството, за да го свалят от власт.
Така, макар симпатизантите на ГЕРБ също да са критични към сделката, по отношение на правителството те заемат защитна позиция. В резултат кабинетът запазва доверие от 21 на сто, колкото имаше и през декември. С 4 на сто обаче се увеличават неговите критици (до 43 на сто), като негативните настроения нарастват главно сред столичани и жителите на селата.
В този контекст премиерът Борисов повишава рейтинга си с 3% спрямо декември.
Сред външно-политическите фактори, оказали неочаквано силно влияние върху общественото мнение, социолозите отбелязват отзвука от политическите изказвания на руския патриарх Кирил.
67 на сто оценяват неговите думи, че българите не са проявили признателност към Русия като неприемливи и унизителни, 25% ги приемат за приемливи и справедливи.
За първи път след Украинската криза и анексирането на Крим, е налице сериозен спад в традиционно позитивното отношение към Русия от 66 на сто на 56 процента. Дали и в каква посока ще повлияе изострянето на напрежението между Европа и САЩ от една страна, и Русия, от друга, заради отравянето на Скрипал, ще проличи в следващите месеци, посочват от "Алфа рисърч".
Въпреки наситения с противоречия между институциите период и разминаващите се с правителството позиции по редица проблеми, президентът Румен Радев остава незасегнат от горещите текущи скандали. С 59 на сто одобрение и 10% неодобрение той постига най-висок рейтинг от началото на своя мандат.
Един от най-интересните резултати от проучването е как тази плеяда от различни и дори разнопосочни събития влияе на електоралната партийна подкрепа, отбелязват от "Алфа рисърч". След скандалите около ЧЕЗ, кампанията срещу приемането на Истанбулската конвенция, атаките срещу посредническата роля на България на европейската сцена, БСП отбелязва свои символни победи и скъсява дистанцията с ГЕРБ до 2.5 на сто.
Антиевропейската като цяло реторика на БСП обаче я поставя в своеобразен капан по отношение на първите избори, на които ще бъде тествано нейното влияние - европейските през 2019 г. Успявайки да ерозира образа на Европа сред своите избиратели, тя ги демотивира от участие в тях до степен, че при проективен въпрос за вот на евроизборите, дистанцията между нея и ГЕРБ нараства на 7 на сто. А това позволява да се изведе и един по-общ стратегически проблем пред партиите - дали битките за общественото мнение, които водят, могат да ги доведат до реални електорални победи, коментират социолозите.