Нови, но абсурдни велоалеи се появиха във Варна. Велосипедистите от морската столица смятат да ги бойкотират. Изграждането им е струвало 4,6 млн. лева, а дължината им е 16 км.

Славчо е велосипедист от дълги години. Заедно с него минаваме през част от вече изградените велоалеи. Тръгваме по еднопосочната алея на булевард „Осми Приморски полк".

„Това място е само за спортисти, за екстремници. Как се минава, не е лесно. Аз мога, защото карам често, но не е за всеки", обяснява Славчо.

Широчината по едната еднопосочна велоалея на булевард „Осми приморски полк" видимо е доста смущаваща - точно 50 см., ако не броим двата бордюра в края. Или с други думи казано, трябва да сте истински факири на колела, за да се движите безопасно.

„Самата широчина тук е вече смразяваща. На други места, където може да политнеш, някъде да се подпреш. Тук влизаш или в градинката или вижте какво е долу - това са 30 см. И вече влизаме в една друга хипотеза. И задължително носене на каска. Уважаеми колоездачи - носете ги!", съветва Славчо Георгиев.

Продължаваме напред, където пред Славчо изникват едно след друго препятствия.

По булевард „Владислав Варненчик" велоалеята пресича по средата пешеходната зона, която винаги е много натоварена заради търговските обекти.

А краят на алеята завършва…на стълбите на подлеза.

„Оттук в подлеза. С Божията и кметска благословия, с колело на рамо. С колело на рамо, защото тук няма как да се мине, не са направили алея. Колелото ми е 15 кг. Хайде, тръгвам, ако не възразявате”, каза Славчо.

С това обаче, абсурдите не свършват.

По улица „Георги Бенковски" велоалеята заема абсолютно целия тротоар и за да се движат хората по правилата, не стъпвайки върху мястото за велосипедисти, трябва да правят доста странни пируети".

„Това е изключително порочна практика. Много по правилно е да се интегрират велоалеите с автомобилите, защото характерът на движение е подобен", смята Здравко Василев от велоклуб „Устрем.

Велосипедистите в града се борят от много дълго време за изграждането на велоалеи. И когато най-накрая мечтата им бе на път да се сбъдне, получиха разочарование.

„Тези велоалеи са нескопосани. Забележете това неизползваемо място, което е…защо? Другото, което е българщината, виждате - на места самият асфалт е над плочките, на места е под плочките, което е недопустимо, защо не е равно. Все едно караме маунтинбайк си и правим дъртове, джъмпчета и т.н.”, коментира Емил Емилиянов.

„Всички ще продължават да карат по пътя, въпреки заплахите от глоби или докато не се стигне до първи глоби, тъй като това е неизползваемо и вместо да съкрати времето за пристигане и придвижване, ще удължи времето", каза Георги Урумов.

Според проектанта при изграждането на велоалеите Тодор Тодоров наредбата е спазена те са използваеми. Всичко е изпълнено по правила и норми, като са се съобразили с градоустройствените дадености.