Вече може да съдим енергото и само за неудобствата, които сме изпитали - при неправомерно, продължително, спиране на тока. Това постанови в тълкувателно решение Върховният Касационен Съд.

Решението беше взето заради проитворечиви решения на градските и окръжните съдилища в страната. В повечето случаи те отхвърляли претенции на абонати за претърпени от тях неимуществени вреди от работата на ЧЕЗ, ЕОН и EVN.

Сега обаче съдилищата са длъжни да уважават и такива искове.

Във варненския квартал Галата от години почти ежедневно спират тока. Понякога само за минути, а друг път за часове. Почти няма къща, в която да не са горели електроуреди.

"Както се отопляваме на ток и малки деца има и климатици направо не знам. Ние бяхме решили да си купуваме газова печка, защото на климатик сме и като спре по-продължително време", оплака се Весела Йорданова. Петя Чобанова допълва, че отнепрекъснатото спиране и пускане на тока й се запалила пералнята. „Просто се запали в къщи. Аз съм с две малки деца, до пералнята има две газови бутилки, просто си стана пожар."

„По време на училище пък учениците не могат да си напишат домашни, да си научат уроците", заяви Николай Николов.

Досега домовете бяха обезщетявани само когато имат изгорели домакински уреди. С тълкователното решение на Върховния касационен съд обаче абонатите вече може да искат обезщетение и дори само заради неудобствата, че са останали дълго време на тъмно, без да доказват конкретна материална щета.

Пред bTV енергодружествата се въздържаха да коментират съдебното решение. Но се защитиха, че винаги се стараят да изпълняват възложените от държавата качествени показатели на тока, който доставят, както и да реагират възможно най-бързо при аварии.

И сега според общите условия на монополистите ЧЕЗ, Енерго про и И Ви Ен те дължат обезщетения, когато абонатът е оставен на тъмно повече от денонощие. Но ако повредата е причинена от бедствия и стихии компенсация не се плаща.

Според енергото в Югоизточна България И Ви Ен решението на върховните съдии е още един стимул да работят по-качествено за да избегнат такива искове на недоволни абонати. И сега да напомним какво задължава законът и енергийния регулатор тримата монополисти.

Когато има сигнал за авария ЕНЕРГОТО трябва да реагира до два часа в градовете и до четири часа в селата. А когато повредата не може да се отстрани в рамките на 24 часа на абонатите трябва да осигурят агрегати или друг алтернативен източник.

Също така, когато искат да правят планов ремонт по врежата монополите са длъжни да предупредят засегнатите абонати два дни предварително.
 

За да научите първи най-важното, изтеглете приложението на bTV Новините за Android и iOS!

Бъдете с нас и във Facebook и Instagram!